Recensie: De honden - Allan Stratton

Auteur: Allan Stratton
ISBN: 9789025758806
verschijningsdatum: 1.2.2015
304 pagina's | Gottmer Uitgevers Groep | februari 2015
Allan Stratton:
Allan Stratton is een veelbekroonde Canadese auteur en toneelschrijver. Voor zijn eerdere jeugdboeken ontving hij de Printz Honor Book Award en de Canadian Library Association Best Book Award.

Het boek verschijnt begin februari. Ter gelegenheid van het verschijnen van het boek, dat ook in 10 andere landen in vertaling gepubliceerd wordt, brengt Allan Stratton van 30 januari t/m 2 februari een bezoek aan Nederland.

Al vijf jaar is Cameron met zijn moeder op de vlucht voor zijn gewelddadige vader. Telkens wil zijn moeder weer verhuizen, omdat zijn vader hen op het spoor is. Als Cameron in de kelder van hun nieuwe onderkomen een oude map vindt met angstaanjagende kindertekeningen, raakt hij in de ban van het lot van de vorige bewoners.

De honden is een Young adult boek, maar ik als volwassenen heb er van genoten. Het verhaal gaat over thema's als pesten, gebroken gezinnen en vooral geweld.

Cameron is al jaren op de vlucht met zijn moeder voor zijn gewelddadige vader. Ze trekken van stad naar stad, maar iedere keer denkt zijn moeder dat hun vader weer achter hun aanzit en verhuizen ze weer. Dit keer belanden ze in Wolf Hollow, een oude boerderij. De huisbaas dhr. Sinclair woont ernaast. Gaandeweg ontwikkelt zich een soort van vriendschap tussen Sinclair en Cameron. Zijn moeder gaat werken bij de makelaar in de stad bij Ken Armstrong. De boerderij is oud en draagt geheimen met zich mee. Wanneer Cameron kindertekeningen ontdekt in de kelder raakt hij in de ban van het lot van de vorige bewoners. Hier begint eigenlijk het echte verhaal. Cameron doet er alles aan om de geschiedenis te achterhalen. Hierbij wordt hij geholpen door de "geest" van Jacky. Jacky is het jongetje dat vroeger in gelijke omstandigheden leefde op deze boerderij. Jacky was toen bevriend met Sinclair, ze waren boezemvrienden, totdat op een dag Jacky verdween.

Het verhaal bevat eigenlijk twee verhaallijnen, die van Cameron, hoe hij overleeft op school, zijn angsten voor zijn vader, maar vooral zijn inspanning om de waarheid boven tafel te krijgen van de vorige bewoners. Daarnaast het verhaal van Jacky, gaandeweg wordt verteld hoe zijn vader werd verslonden door zijn eigen honden en waar zijn moeder is gebleven met haar minnaar. Maar wat echt indruk op mij heeft gemaakt is hoe Jacky zelf aan zijn einde is gekomen. Wat hij allemaal heeft meegemaakt. Aan het eind van het verhaal begint de echte spanning, daarvoor vind ik het meer een mooie roman. De personages en omgeving worden zeer uitgebreid besproken, zodat je weet hoe de boerderij in elkaar steekt. Dit boek is zeker de moeite van het lezen waard. Wat mij betreft een aanrader!

Persoonlijke noot:
Het boek eindigt met een interview, daarin kun je lezen dat ook de jeugd van Allan niet over rozen ging. Net zoals Cameron in dit verhaal, had hij een gewelddadige vader tegen zijn moeder. Ook hij verhuisde naar een boerderij. Ook zijn er overeenkomsten te vinden tussen het personage Cameron en Allan zelf.