Recensie: De kinderen van het armenhuis - Jennifer Worth

Titel: Kinderen van het armenhuis
Auteur: Jennifer Worth
ISBN: 9789047204473
296 pagina's | Uitgeverij Ambo|Anthos | mei 2014

Jennifer Worth:
Jennifer Worth (1935-2011) werkte tot 1974 als verpleegster en vroedvrouw. Daarna begon ze een succesvolle carrière als pianolerares. Over haar ervaringen als vroedvrouw schreef ze een trilogie waarvan Haal de vroedvrouw! het eerste deel is en De kinderen van het armenhuis het tweede. Jennifer Worth overleed in 2011, een half jaar voordat de BBC-serie van start ging.

Het vervolg op de bestseller Haal de vroedvrouw! en de basis voor de tv-serie Call the Midwife Jennifer Worth (in de tv-serie `Call the Midwife Jenny Lee), die in de jaren vijftig vroedvrouw was in de East End van Londen, vertelt in dit vervolg op `Haal de vroedvrouw! nog meer verhalen over de mensen met wie ze te maken kreeg. Zoals Peggy en Frank, wier ouders binnen zes maanden na elkaar stierven waarna er geen andere optie was dan het armenhuis. En zuster Monica Joan, de excentrieke oude non die wordt verdacht van winkeldiefstal. Het zijn verhalen van onvoorstelbare ontberingen, maar `De kinderen van het armenhuis is een boek over de veerkracht van de menselijke geest, en de moed en humor van de mensen die ondanks alles vastbesloten zijn een toekomst voor zichzelf op te bouwen.

Recensie door Coenraad:
De kinderen van het armenhuis is het tweede deel van een trilogie en  is het vervolg op Haal de vroedvrouw (Call the midwife). Jennifer Worth werkt als verpleegster en vroedvrouw bij de nonnen van het  Nonnatushuis. De kinderen van het armenhuis speelt zich af in de jaren vijftig van de vorige eeuw en vertelt over hoe het leven van de kinderen die opgroeiden in het armenhuis. Hoe hard het leven daarin was en ondanks dat waren ze tevreden.

Jennifer Worth weet je weer mee te nemen in de tijd en te boeien met de verhalen over de mensen zoals Peggy en Frank en zuster Monica Joan die beschuldigd wordt van diefstal. De vriendschap die ontstaat met meneer Joe Collett heeft ook een zeer belangrijke rol in dit boek. Je leeft mee met hun harde bestaan en tevens realiseer je wel degelijk dat we het goed hebben en allemaal in luxe zijn grootgebracht. De manier van schrijven is op zo’n prachtige manier verwoord en rustig dat  het net is alsof je zit te luisteren naar een vrouw die haar verhalen vertelt over haar leven en wat er op dat moment speelde en erg belangrijk voor haar was. Ondanks die mooie verhalen wordt halverwege het boek het verhaal een beetje langdradig en kabbelt zich verder voort.