Recensies: Galgenveld - Isa Maron

Titel: Galgenveld
Auteur: Isa Maron
Recensie: Clasien, Marjon
ISBN: 9789048822652
320 pagina's | The House of Books | juli 2014

Isa Maron:
Isa Maron was serveerster, karateka, voetbalmakelaar en directeur. Ze studeerde economie en psychologie. Haar debuut Passiespel werd gekozen tot Beste Nederlandse Vrouwenthriller. Van Isa verschenen ook Verboden Verleden, Vrij Zwemmen en Schaduwkant. Ze woont in Amsterdam met haar man, vier zonen, twee kippen en een hond.

Een serie raadselachtige moorden vol symboliek, een halsstarrige rechercheur, een iets te bemoeizuchtige eindexamenkandidate en een spoorloos verdwenen zus. De ingrediënten van De Noordzeemoorden, een knap geconstrueerde, vierdelige thrillerserie die de lezer meevoert van Amsterdam naar Texel, en verder op een tocht langs de kille Noordzee. Galgenveld is het eerste deel van dit spannende vierluik. Als Amsterdam-Noord wordt opgeschrikt door een gruwelijke moord is de negentienjarige Kyra Slagter als een van de eersten op de plaats delict. Tot grote ergernis van rechercheur Maud Mertens mengt ze zich in het recherchewerk geeft ze ongewenst advies. Gaandeweg blijkt dat Kyra’s suggesties toch wel heel nuttig zijn voor Mertens en dat de twee tegenpolen elkaars hulp goed kunnen gebruiken. In een wervelend samenspel tussen de jonge, scherpzinnige en soms overmoedige Kyra en de ervaren, bedachtzame rechercheur Mertens komen de gruwelijke daden van een maniakale moordenaar aan het licht.

Recensies

Galgenveld is deel één van De Noordzeemoorden serie. Deze thriller is een genot om te lezen, geen moeilijke theorieën, maar lekker leesbaar. Er is een seriemoordenaar aan het werk. Deze martelt en vermoordt later zijn slachtoffers, houdt lichaamsdelen achter als trofeeën. Zijn motief: wraak.
Kyra, geïnteresseerd in de live moord, is als één van de eerste aanwezig bij het lijk. Ze filmt het met haar mobieltje om zo later terug te kunnen kijken voor details van de moord. Tijdens het filmen blijkt dat ze het slachtoffer kent, een kunstdocent van haar school, die erg populair is bij de meiden. Maud Mertens, de verantwoordelijke rechercheur, gaat aan de slag om de moordenaar te achterhalen, hierbij stuit ze regelmatig op Kyra, die haar eigen onderzoek doet. Een tweede lijk wordt gevonden.
Goed weergegeven feiten en leuke personages maken dit verhaal tot een lekkere thriller. Kyra onderzoekt niet alleen de moorden, maar ook de verdwijning 4 jaar geleden van haar oudere zus. In apart gedrukte gedeelte wordt het verhaal verteld van de verdwenen Sarina die teruggevonden wordt, en in een speciaal ziekenhuis wordt behandeld. Dit gedeelte eindigt met een open plot, dus ik hoop dat deel twee van deze serie hier weer mee verder gaat.

Ik had nog nooit een boek van Isa Maron gelezen en ik ben aangenaam verrast. We hebben onze eigen Karin Slaughter en hoe. Wat een spannende en goed in elkaar stekende thriller. De verhaallijnen lopen een beetje door elkaar: die van Maud en die van Kyra. En dat wordt afgewisseld met korte hoofdstukken vanuit het oogpunt van de moordenaar. En naast dit alles loopt het verhaal van de verdwijning van Kyra's oudere zus, vier jaar eerder. Het boek speelt zich af in Amsterdam (Noord) en speelt zelfs een beetje met de geschiedenis van de stad. De spanning zit er vanaf het begin in en maakt van het boek een echte pageturner. Het verhaal wordt afgerond en ook weer niet. Het is duidelijk dat er nog een deel volgt.