Recensie: Handelswaar - Karin Hazendonk

Titel: Handelswaar
Auteur: Karin Hazendonk
ISBN: 9789491884184
400 pagina's | Scelta Publishing | oktober 2014
Karin Hazendonk:
begon als 12-jarig meisje met het schrijven van kinderverhalen met dieren in de hoofdrol. Zij studeerde financiële en commerciële administratie, trouwde, kreeg kinderen en werkte vijfentwintig jaar in de financiële sector. Ze debuteerde in 2014 met haar thriller BLUN.

Het verhaal
Een jeugdpsychologe en een bankmedewerkster worden levenloos in een foetushouding aangetroffen. Op klaarlichte dag wordt de hand van een Engelse studente afgehakt. Monique van Dijk, net afgestudeerd forensisch rechercheur en haar collega Herman de Waal worden op deze zaak gezet. Als de patiëntgegevens van de dode psychologe onderzocht worden, blijkt dat het dossier van de zestienjarige Lisa van Veen een schat aan informatie bevat.  Wat is er met Lisa gebeurd? Loopt er een gevaarlijke gek rond of is de zaak groter dan zij ooit konden vermoeden?

De titel Handelswaar is precies waar dit boek over gaat, jonge meisjes die in de handen vallen van loverboys, alleen deze gaan nog iets verder, ze nemen de meisjes mee naar het buitenland waar ze als "handel" worden verkocht aan de hoogste bieder. Hun leven daar is er één van mishandeling en verkrachting door meerdere rijke heren. Dit is ook het lot van Lisa. Alleen Lisa heeft geluk, haar vader is niet van de zuivere graat en heeft iets te maken met haar verdwijning. Hij zorgt er echter ook voor dat Lisa weer thuiskomt. Lisa komt terecht bij een psychologe die later vermoordt wordt.

Naast dit verhaal speelt er een tweede verhaal; bij een vrouw wordt haar hand afgehakt en een buitenlandse jongen wordt op het station vermoord achtergelaten. Deze blijkt vermoord door de broer van een ander meisje dat in de handen kwam van loverboys en later is overleden. Wie de psychologe heeft vermoord, waarschijnlijk omdat ze teveel wist over Lisa, is mij niet bekend.

Waarom dit versje, geen idee?

TWAALF MOORDEN IN TWAALF DAGEN.
VIERENTWINTIG UREN IN EEN DAG,