Recensie : Het marktplaatsmeisje - Carlijn Vis

Titel: Het marktplaatsmeisje
Auteur: Carlijn Vis
Recensie: Silvia
ISBN: 9789025444174
224 pagina's | Atlas Contact | oktober 2014

Carlijn Vis:
Carlijn Vis (1983) studeerde bedrijfskunde en journalistiek. Ze woont en werkt in Amsterdam als freelance journalist, o.a. voor de Volkskranthet ParoolHP/De Tijd en Marie Claire. In 2012 debuteerde ze met de historische roman Vrij spel, gebaseerd op het verzetsleven van haar oma. Het boek werd genomineerd voor De Bronzen Uil en is vier keer herdrukt.

Anna speurt op Marktplaats naar interieurs die op het hare lijken, in de hoop een man te vinden die bij haar past. Sinds ze op zichzelf woont in Amsterdam is haar leven stabiel: een leuk flatje, twee keer per week naar de sportschool en een baan waar ze naar hartenlust structuur in de bedrijfsvoering probeert aan te brengen. Kroon op haar werk is het vaatwasschema. Anna wil geen mannen meer in haar leven die de boel overhoop kunnen halen, daarom verricht ze op internet grondig voorwerk of maakt ze aan de hand van de inhoud van boodschappenkarretjes in de supermarkt een profielschets. Door haar theorie dat ze via Marktplaats een gelijkgestemde kan vinden, komt ze in contact met wonderlijke types. Maar is liefde wel te vinden met een theorie? Het Marktplaatsmeisje begint als een herkenbaar verhaal over de beperkingen van sociale media, maar verandert langzaam in een donker sprookje over vertrouwen en intimiteit.

Recensie door Silvia:
Het verhaal gaat over Anna, 25 jaar en controlefreak met neurotische trekjes. Zowel privé als zakelijk. Werkzaam in een leuk bedrijf, waar ze begon als stagiaire. Samen met Simon haar baas heeft ze een goedlopend bedrijf opgezet. Anna heeft alles tot in de puntjes uitgewerkt en alles benoemd en in schema's weergegeven. Haar werk staat op nummer 1. Anna heeft er veel voor over om haar baas tevreden te houden. Niemand kan tippen aan haar werkzaamheden. Klopt er iets niet vraag het Anna.

Het bedrijf waar Anna werkzaam is gaat verhuizen. Anna neemt daarvoor de verantwoordelijkheid, Anna is immers de beste in het soort. Ze neemt daarom haar taak erg serieus om de verhuizing zo spoedig mogelijk te laten verlopen. Oude kantoormeubelen gaan de deur uit en nieuwe meubelen komen daarvoor in de plaats. Het nieuwe bedrijf wordt spik en span volgens Simon en daar passen geen 2e hands kantoormeubelen in. Anna stelt voor om alle kantoormeubelen op Marktplaats te zetten, aangeboden met de juiste maat en details waar je u tegen zegt! Anna raakt daardoor geobsedeerd en struint heel wat uren af op Marktplaats. Naar de juiste mensen en vooral ook naar de manier waarom mensen wonen en leven. Zowel op haar werk en in haar geordend flatje is ze dagelijks op Marktplaats te vinden. Zoveel uur waardoor haar normale werkzaamheden op kantoor achterlopen.

Ondertussen heeft Simon een nieuwe werkneemster Heleen aangenomen die zich naar Anna's mening teveel bemoeit met haar werk en waaraan Anna zich enorm ergert. Anna heeft alles onder controle tot in het hilarische toe. Echter brengt het Anna ook onzekerheid en haar beperkingen mede door het verleden.

Het boek las lekker vlot, naar mijn mening duurde het wel even voor ik het aangenaam vond verder te lezen. Ik was  toch zeker wel al bijna op de helft. Uiteindelijk met een lach gelezen en ook wel begrijpelijk, waardoor Anna's situatie een duidelijk verhaal gaf,  waar ik geboeid bleef verder te lezen. Een grappig boek voor even tussendoor.