Titel: Het vergeten verhaal van een onwankelbare liefde in oorlogstijd
Auteurs: Charles den Tex & Anneloes Timmerije
Recensie: Marion
ISBN: 9789044533484
416 pagina's | Uitgeverij De Geus | september 2014

Charles den Tex:
Charles den Tex (Australië, 1952) won De Gouden Strop voor zijn thrillers Schijn van kans (2002), De macht van meneer Miller (2005) en CEL (2008). De laatste twee titels werden verfilmd als televisieserie, CEL ook voor de bioscoop. Den Tex’ vorige thriller, De vriend (2012), won de Crimezone Thriller Award, stond op de shortlist voor De Gouden Strop en De Diamanten Kogel. Het werd door de VN Detective & Thrillergids als enige Nederlandse thriller met vijf sterren bekroond. De rechten voor De macht van meneer Miller en CEL zijn verkocht aan 20th Century Fox Studios.

Anneloes Timmerije:
Anneloes Timmerije (Amsterdam, 1955) is van huis uit journalist en auteur van literaire en historische non-fictie. In 2005 maakte ze haar fictiedebuut met de verhalenbundel Zwartzuur, dat goede kritieken ontving en de winnaar was van de Vrouw&Kultuur Debuutprijs 2006. Verder werd ze genomineerd voor de Selexyz Debuutprijs, de Anton Wachterprijs 2006 en de DebutantenPrijs 2006. Op dit succes volgde Timmerijes eerste roman, De grote Joseph (2010).

Lienke en Guus Hagers hebben in elkaar de liefde van hun leven gevonden. Als de Tweede Wereldoorlog ook Nederlands-Indië in zijn greep krijgt, verliezen ze alles wat ze hadden, en elkaar. Hij is een van de beste gevechtsvliegers van de Indische Luchtvaart en wordt voor een korte missie naar Australië gestuurd. Voor hij terug kan, valt Japan Indië binnen en wordt Lienke gevangengenomen. Drie jaar lang vecht de stille, onverschrokken vliegenier om te kunnen terugkeren naar Java, naar zijn vrouw. Alles wat hij doet, doet hij om haar weer te vinden. Daardoor raakt hij onverwacht verstrikt in een vuil politiek spel.

Recensie door Marion:
Het vergeten verhaal van een onwankelbare liefde in oorlogstijd, deze titel is perfect uitgekozen voor dit boek. Het gaat over Lienke en Guus Hagers die in elkaar de liefde van hun leven hebben gevonden. Dankzij het dagboek van Guus en de memoires van Linda/Lienke is deze roman ontstaan. Het verhaal is voor het grootste gedeelte gebaseerd op historische gebeurtenissen, verweven met fictie om het verhaal vloeiend te laten verlopen. De hoofdpersonen en bijna alle andere personages hebben echt bestaan. Aan de hand van het verhaal van Guus en Lienke  wordt het verhaal verteld van vele geliefden die tijdens de Japanse bezetting in Nederlands-Indië jaren van elkaar gescheiden waren, zonder te weten of de ander nog leefde. Door allerlei persoonlijke details in het boek te beschrijven, komt het verhaal echt tot leven. Je weet dat vele mensen hetzelfde hebben meegemaakt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Alleen is dit gedeelte van de oorlog, juist wat er zich in dit gebied heeft afgespeeld, nog vrij onbekend.

Guus Hagers is één van de beste gevechtsvliegers van de Indische Luchtvaart en wordt voor een korte missie naar Australië gestuurd. Voor hij vertrekt neemt hij afscheid van Lienke zijn vrouw, niet wetende dat hun beide een vreselijke periode te wachten staat, waarbij ze elkaar een lange tijd niet zullen zien. Guus wacht op een aantal vliegtuigen die hij moet ophalen, maar deze blijken er om een onduidelijke reden nog niet te zijn. Tijdens het wachten valt Japan Indië binnen en is het voor Guus en zijn mede collega-vliegers onmogelijk om nog terug te gaan. In die tijd wacht Lienke op een teken van leven van Guus, maar wordt uiteindelijk ook zelf gevangengenomen en belandt in diverse kampen. Je leest de verhalen over hoe het er aan toe gaat in de kampen, met veel mensonwaardige situaties. Door de manier waarop het is beschreven vanuit het oogpunt van Lienke leef je met haar mee. Ook voor Guus is deze periode niet makkelijk en hij krijgt te maken met een soort van overleven onder primitieve leefomstandigheden op sommige locaties waar hij aan het werk moet of juist veel moet wachten. Hij vervult allerlei (geheime) opdrachten en belandt onverwachts is een vuil politiek spel. Guus krijgt zijn opdrachten van Marja Landberg, die door het verhaal heen een belangrijke rol speelt. Er ontstaat een speciale band tussen hen. Een band die later ook een kleine invloed zal hebben op het ontstaan van deze roman.

Ondanks alles blijven Guus en Lienke aan elkaar denken, de liefde die ze voor elkaar voelen houdt hun overeind. Ze weten niet van elkaar of de ander nog leeft, maar zolang ze geen bevestiging hebben dat de ander is overleden, blijven ze in gedachten altijd bij elkaar en weten ze dat ze uiteindelijk weer samen zullen zijn.  Dit is de onwankelbare liefde, zoals het in de titel staat beschreven. Een heel bijzonder boek over liefde en politieke spelletjes tijdens de oorlog.