Recensie: Laat me jou zijn - Petra Kruijt

Titel: Laat me jou zijn
Auteur: Petra Kruijt
Recensie: Ria
ISBN: 9789401903721
304 pagina's | Uitgeverij Zomer & Keuning | november 2014

Petra Kruijt:
Petra Kruijt (1987) voltooide de School voor Journalistiek in Utrecht in 2008. Een halfjaar en twee tijdelijke contracten verder besloot ze het erop te wagen: ze werd freelance journalist/tekstschrijver/redacteur. Ze schreef o.a. voor de tijdschriften Yes en Viva en deed daarnaast redactioneel werk voor uitgeverij Kok en The House of Books. Gemma & Partners is haar debuutroman, welke in 2009 bij uitgeverij Zomer & Keuning verscheen.

Laat me. Dat is alles wat Susan nog wil. Ze heeft een goede (maar erg drukke) baan, een relatie met een man die stappen wil zetten waar zij nog niet klaar voor is en vooral een enorme vrijheidsdrang. Daar geeft ze gehoor aan door te verhuizen naar de andere kant van de wereld, naar San Francisco.

Jou zijn. Lisan staat altijd al in Susans schaduw. Wat ze ook probeert, ze wordt nooit zo succesvol als haar zus. Totdat Susan vertrekt en er een gat ontstaat. Lisan springt daarin en neemt langzaam haar hele leven over.

Recensie door Ria:
Het verhaal gaat over twee zussen; Susan is zeer succesvol in haar leven. De ander, Lisan heeft een heel gezellige baan maar staat veel minder succesvol in het leven. Terwijl ze allebei dezelfde opleiding hebben gehad. Susan heeft net iets meer dan Lisan. Dan op een dag gaat tot ieders verassing Susan emigreren naar San Francisco. Susan heeft het gezien bij haar baas, waar ze een keer het bed mee heeft gedeeld op zakenreis. Ze heeft een leuke vriend maar ze vindt alles een te grote sleur worden. Ze wil gewoon een ander leven.

Haar zus Lisan laat iedere dag een andere naam op haar koffiebeker zetten, gewoon om wat meer avontuur in haar leven te krijgen. Susan laat haar zus in haar riante appartement wonen en zachtjes aan neemt Lisan het leven van Susan over, zelfs de buurman neemt ze in de maling door te zeggen dat ze Susan is. Op een gegeven moment krijgt ze ook nog de kans om de succesvolle baan van haar zus over te nemen. Het verhaal heeft twee verhaallijnen: Laat me – het verhaal van hoofdpersoon Susan en Jou zijn – het verhaal van hoofdpersoon Lisan. De beide verhalen lopen samen het boek door, heel apart maar vermakelijk om te lezen.

“Lisan: Grande Soy Latte voor Sascha, roept het koffiemeisje om. Ik glimlach naar haar en neem de beker aan, waarna ik met een soort stewardsloopje de winkel verlaat. Ik weet anders niet hoe de manager van een hotelketen moet lopen. Mijn karakters zijn uit de lucht gegrepen; er gaan nauwelijks voorbereidingen aan vooraf. Dat zou de spontaniteit teniet doen, en ik hou juist zo van spontaniteit.”

“Susan: Als ik een kans wil maken op een nieuwe start, moet ik mezelf die kans ook daadwerkelijk gunnen. Bovendien betrapte ik mezelf er de laatste tijd steeds vaker op dat ik Michael maar saai vond. Ik gun hem iemand die helemaal voor hem gaat, die bij hem wil intrekken en ervoor wil zorgen dat zijn eengezinswoning die naam verdient, in plaats van iemand die in haar hoofd en hart liever ergens anders is.”

Een lekker vlot te lezen verhaal zoals Chicklits horen te zijn. Vrolijk zonder grote problemen. Een heerlijke aanrader.