Recensie: Moordvrienden - Natasza Tardio

Titel: Moordvrienden
Auteur: Natasza Tardio
ISBN: 9789049925369
224 pagina's | Moon Uitgevers | maart 2012
Natasza Tardio:
Natasza Tardio debuteerde in 2012 als Young Adult schrijver met deze jeugdthriller Moordvrienden, waarmee ze de Jonge Jury Debuutprijs 2014 won. In april 2014 kwam haar tweede jeugdthriller Onzichtbaar uit bij Uitgeverij Kluitman. Buiten het schrijven van Young Adult fictie schreef Natasza meerdere non-fictie boeken en heeft ze als journalist gewerkt bij o.a. Crimezone en Ezzulia. Ze werkt als commercieel schrijver, is eigenaar van tekstbureau e-write.nl en is tevens redacteur van de Hebban Young Adult Portal.

De vijftienjarige Finn Kimmel schiet een leraar en drie leerlingen op zijn school dood en pleegt daarna zelfmoord. Zijn beste vriend, Milo Bauers, is erbij, maar het lijkt erop dat hij er niets mee te maken heeft. Toch wordt hij opgepakt en meegenomen naar het politiebureau. Langzaam maar zeker komen er steeds meer gruwelijke feiten aan het licht. Heeft Finn ook iets te maken met een eerder gepleegde moord op een kleuter? En hoe kan het dat een normale jongen als Milo bevriend raakte met Finn? Lukt het de politie om alle feiten boven tafel te krijgen of wordt er iets verzwegen?

Goed geschreven actuele psychologische thriller over een schietpartij in een school. Dit verhaal geeft een indringende blik in de verschillende kanten van een jongvolwassene. Dit boek is schokkend, meeslepend en ijzersterk. Moordvrienden is een zogenaamde Young Adult thriller en na het lezen ervan begrijp ik heel goed dat het zowel jongeren als volwassenen aanspreekt. Wat doet pesten met je en waarom loop je mee, zijn vragen die op een doeltreffende wijze door dit verhaal worden belicht. Het thema is actueel en goed uitgewerkt. Zonder overdrijven wordt de oudere jeugd perfect neergezet in woord en daad, onder andere door de sterke, stoere dialogen. Moordvrienden heeft mij positief verrast en wat mij betreft dus een dikke aanrader!