Recensie: Naar het eiland - Meaghan Delahunt

Titel: Naar het eiland
Auteur: Meaghan Delahunt
ISBN: 9789047202745
256 pagina's | Artemis & Co | juni 2012
Meaghan Delahunt:
geen informatie over auteur kunnen vinden

Na de dood van haar geliefde stiefvader reist Lena samen met haar zoontje Alex vanuit Melbourne naar Griekenland, op zoek naar de vader die ze nooit heeft gekend. Ze vindt hem op het eiland Naxos: Andreas Psarakis, een gebroken man. Als professor aan de universiteit in Athene werd hij in 1967 opgepakt door de militaire junta. Hij werd gemarteld en gevangen gezet op een onbewoond eiland. Eenmaal vrij man is hij niet in staat nog iets te voelen en probeert door een eenzaam en sober bestaan op Naxos de demonen van het verleden, zijn angsten en schuldgevoel buiten de deur te houden. Wanneer Lena en Alex in zijn leven komen stellen zij Andreas' overlevingsstrategie op de proef. Door de kleine Alex brokkelt het pantser van zijn opa langzaam maar zeker af. Maar kan Andreas zijn hart weer openstellen voor de dochter die Lena zo graag voor hem wil zijn?

Recensie door Marjon:
Vanaf de eerste bladzijde zit je in het boek, maar is ook direct een schaduwkant voelbaar. Dat blijft het hele boek drukken. Dat haalde voor mij de vaart een beetje uit het verhaal en sommige delen vond ik daarom wat langdradig. De schrijfstijl is wel beeldend, je waant je in Griekenland, je kan je zonder veel moeite verplaatsen in Lena en ook in Andreas. Wat is er tussen de ouders van Lena gebeurd? En hoe is Andreas geworden tot wat hij is? Een mooi ingetogen, maar ook een beetje zwaar verhaal, wat absoluut de moeite waard is om te lezen. Kanttekening: er staan geen aanhalingstekens om de gesproken zinnen heen en dat vind ik erg vervelend lezen. Ik dacht aan 4 sterren, maar het wordt daarom toch 3,5. Ik ga er vanuit dat het een keuze van de auteur is dit zo te doen. Voor mij persoonlijk kan dat reden zijn om geen boek meer van deze schrijfster te lezen.