Recensie: Overspel - Clarice Janzen

Titel: Overspel
Auteur: Clarice Janzen
ISBN: 9789460682193
221 pagina’s | Uitgeverij Marmer | Oktober 2014
Clarice Janzen:
Clarice Janzen is journaliste en wordt gezien als een groot schrijverstalent. Na succesvol te zijn geweest met enkele korte spannende verhalen, debuteert ze met haar eerste literaire thriller Overspel. In 2015 zal haar tweede literaire thriller Verloren bij Marmer verschijnen.

Maurits is getrouwd en gelukkig met Eva. Als Eva hem voorstelt om vreemd te gaan, maar dan met elkaar, is Maurits eerst wat afwachtend. Maar hij stemt in en vindt zijn dates met `Céline eigenlijk heel spannend. Tot hij bevangen wordt door het gevoel dat hij echt overspel pleegt. Want Céline, de vrouw als wie Eva zich voordoet, is Eva, maar toch ook weer niet. Haar welbespraaktheid komt Maurits enigszins vreemd voor, net als de wijze waarop ze Maurits verleidt: daadkrachtig, subtiel en vol onbekende spanning. Niets aan haar is als Eva, en toch is ze Eva. Wie is de vrouw die in alles identiek is aan zijn eigen vrouw?

Recensie door Coenraad:
Maurits en Eva zijn gelukkig getrouwd. Op een dag stelt Eva voor om vreemd te gaan met elkaar in een rollenspel. Maurits reageert in eerste instantie afwachtend maar gaat dan toch overstag. De eerste date wordt gepland en vanaf dat moment verandert er iets bij Maurits..... Er gebeuren dingen waar hij geen grip over heeft en langzaamaan raakt hij de controle over zijn eigen vertrouwde leven kwijt.

Als je begint denk je dat je in een Chicklit erotisch-achtig verhaal begonnen bent, maar niets is minder waar. Gedurende het verhaal verandert het en denk je hoe is dit mogelijk. Eva stelt voor om vreemd te gaan maar ze heeft alles van te voren uitgedacht hoe het moet verlopen. Maurits ondergaat het geheel en gedurende het vreemdgaan zijn er vragen. Op een dag gebeurt er iets en neemt hij de beslissing om achter de waarheid te komen. Clarice neemt je mee in een nachtmerrie waarin je geen grip heb op bepaalde situaties en het lot moet accepteren. Overspel heeft verschillende ingrediënten in huis zoals erotiek, thriller en roman. Eenmaal het eerste erotisch getinte gedeelte voorbij, neemt het verhaal een wending die je meesleurt in het verhaal en je blijft doorlezen omdat je wilt weten hoe het verhaal verder loopt en waarom Eva dit allemaal zo heeft gewild. Het boek heeft me aangenaam verrast. Clarice heeft een vlotte en makkelijke schrijfstijl die leest als een trein die doordendert met een geheel onverwachtse wending.