Recensie: Rechtop sterven - Chris Tvedt

Titel: Rechtop stereven
Auteur: Chris Tvedt
ISBN: 9789044520408
410 pagina’s | Uitgeverij De Geus | juni 2014
Chris Tvedt:
Chris Tvedt (1954) is geboren in Bergen. Sinds 1988 werkt hij als advocaat. Naast rechten studeerde hij aan de Universiteit van Bergen ook literatuurwetenschap. Hij woont in Bergen met zijn partner en hun drie kinderen. Zijn debuut, De verleiding van het kwaad, verscheen eerder al bij De Geus.

Meer dan 25 jaar geleden werd een jongen veroordeeld voor de moord op twee meisjes op het kleine eiland Vestøy. De veroordeelde heeft zijn straf al uitgezeten, maar eist heropening van de zaak. Advocaat Mikael Brenne reist af naar het eiland en stuit daar op de levendige herinneringen en de vijandige houding van de eilandbewoners. Rechterlijke dwalingen in deze moordzaak zetten Brenne op het spoor van vuil spel dat op het hoogste niveau wordt gespeeld.

Recensie door Coenraad:
Michael Brenne een succesvolle advocaat verdedigt zijn cliënt Hans Mikkelsen alias “de Griek  genoemd . Tijdens de zitting van de rechtzaak van de Griek komt er een zeer belangrijke getuige Gustav Niemann niet opdagen. Gustav wordt gevonden en komt de volgende dag getuigen. Gustav werkte in het verleden als de boekhouder van de Griek. Gustav was op de vlucht geslagen omdat zijn vriendin Gerd Garshol in elkaar geslagen was. De rechtzaak wordt hervat en wordt weer verstoord maar ditmaal door de politie die nieuwe informatie heeft over de identiteit van de opdrachtgever. Michael zit aandachtig te luisteren en weet niet wat hij hoort als opeens zijn naam wordt genoemd als opdrachtgever en hij gearresteerd wordt en alles kwijtraakt waar hij jarenlang hard voor heeft gewerkt. Synne, een oud collega schiet Michael te hulp en vraagt of hij bij haar wil werken. Michael neemt een 25 jaar oude zaak aan en stort zich volledig in deze zaak en vergeet hierdoor zijn eigen sores. Michael reist af naar de plek en stuit op tegenwerking van de plaatselijke bevolking aldaar ...

Chris Tvedt weet je meteen te boeien met het verhaal en verrast je als lezer direct met een wending die je totaal niet ziet aankomen. Op een zeer mooie manier wordt er een tweede verhaallijn aan toegevoegd, namelijk de 25 jaar oude moordzaak. Hoe deze twee verhaallijnen met elkaar verweven worden tot één prachtig boek is te danken aan de wendingen die plaatsvinden. Tot op het laatst toe weet Chris je te verrassen met de afloop van het verhaal. Chris heeft Michael neergezet als een gedreven advocaat die zijn hele wereld in ziet storten. Je voelt de radeloosheid en machteloosheid van Michael. Er wordt duidelijk naar een plot gewerkt en niets word er te vroeg prijs gegeven, integendeel je wordt als lezer getrakteerd op hele mooie wendingen die je scherp houden en ervoor zorgen dat je door blijft lezen.