Recensie: Reiziger-cyclus deel 8-I & 8-II - Diana Gabaldon

Titel: Met het bloed van mijn hart I & II
Auteur: Diana Gabaldon
ISBN: 9789022569665 / 9789022572382
552 / 640 pagina's | Uitgeverij Boekerij | november 2014

Diana Gabaldon:
Diana Gabaldon studeerde biologie en zoölogie en promoveerde in de ecologie. Voordat ze zich als schrijver vestigde, gaf ze twaalf jaar lang les aan verschillende Amerikaanse universiteiten. Ze woont met man en drie kinderen in Scottsdale, Arizona. De Reiziger-cyclus wordt door vele miljoenen fans over de gehele wereld gelezen.

1945. Claire Randall is gelukkig getrouwd. De oorlog heeft haar van haar man Frank gescheiden, maar nu viert het echtpaar hun hereniging met een tweede huwelijksreis naar de Schotse Hooglanden. Daar stapt Claire tijdens een wandeling in een stenencirkel… en ze wordt wakker in het Schotland van 1743. Tijdens haar verblijf in het verleden ontmoet ze de onweerstaanbare jonge Schot Jamie Fraser, die haar laat kennismaken met ongekende passie en allesomvattende liefde. Al snel blijkt echter dat Claire heen en weer kan reizen in de tijd, en wordt ze verscheurd tussen twee volkomen verschillende mannen en twee onverenigbare levens.

Met het bloed van mijn hart, het achtste deel, speelt zich af in Schotland in 1778. Jamie Fraser staat op uit de dood, om tot zijn afschuw te ontdekken dat Claire met iemand anders is getrouwd.

Recensie door Marjon:
Dit zou het laatste en achtste deel van De Reiziger-cyclus - ook wel The Outlander-serie genoemd - zijn. En om de een of andere reden hebben ze in Nederland besloten dit laatste boek in tweeën te splitsen. Ik las het eerste boek uit met het idee dat ik eerst iets anders zou gaan lezen alvorens ik in het tweede boek zou beginnen. Maar daar zag ik vanaf toen ik door kreeg dat het verhaal zonder inleiding doorloopt in het tweede boek. Zelfs de hoofdstukken zijn doorgenummerd. Het zijn gewoon twee halve boeken en in andere landen/talen zijn de boeken gewoon als één boek uitgebracht. En daarom schrijf ik nu één recensie voor beide boeken.

Wat had ik moeite om in het boek te komen. Het ligt misschien aan het feit dat ik het laatste deel in november 2012 uitlas en dat is voor mij 304 boeken geleden. Ik werd overrompeld door de vele namen en karakters en heb uiteindelijk eerst de laatste 100 bladzijden van het vorige deel herlezen. Toen kwam alles weer terug en toen ik 100 bladzijden verder was in dit boek, zat ik er ook helemaal in. Het was niet meer weg te leggen. Diana Gabaldon speelt met het heden en verleden en het moet natuurlijk allemaal kloppen en dat doet het volgens mij ook. Ik vind die hele theorie fascinerend. Daarnaast beleven ze in het boek weer talloze avonturen, die het boek heel boeiend en spannend maken.

In het boek volg je allereerst het verhaal van Jamie en Claire, wat door Claire in de ik-vorm verteld wordt. Nog altijd is de liefde en chemie voelbaar tussen deze twee bijzondere mensen. Ze bevinden zich middenin de Onafhankelijkheidsoorlog in Amerika en dat is zeer uitgebreid beschreven. Ik geef eerlijk toe dat dit niet helemaal mijn ding is en soms vond ik de verhalen iets te uitgebreid. Een grote en welkome afwisseling zijn dan ook de avonturen van Bree (Brianna) en Roger met hun kinderen in het Schotland van 1980. Als ik eerlijk ben, boeide dat verhaal me meer en het is zo compleet anders dan de verhalen van Jamie en Claire dat het af en toe leek alsof ik twee totaal verschillende boeken zat te lezen. Naast deze twee hoofdverhalen volg je zijdelings nog de belevenissen van William, Ian en Rachel, Lord John Grey (waarvan ook boeken met hem in de hoofdrol zijn verschenen), zijn broer Hal, diens dochter Dotti, Fergus en Marsali en vele anderen. Ook komen er een paar oude bekenden uit een nog verder verleden even in het boek voor. Het boek is niet meer weg te leggen en als het einde nadert wil je alleen maar dat iedereen zich in dezelfde tijd zal bevinden. Hoe dat afloopt ga ik niet verklappen, maar ik vind het einde wel bijzonder tegenvallen. Alsof er opeens een heleboel gaten in het verhaal komen en je een enorme sprong maakt. Maar dan is er de heerlijke schrijfstijl van Diana Gabaldon. Ze schrijft levendig, ze houdt je aandacht vast en ook al gebeuren er serieus afschuwelijke dingen; ze werkt er een bepaalde luchtige humor in, waardoor het verhaal nooit zwaar wordt en toch zijn diepgang behoudt. Alleen daarom al zijn haar boeken aan te raden. En daarom ook geef ik de volle 5 sterren.