Recensie: Tunis - René van Rijckevorsel

Titel: Tunis
Auteur: René van Rijckevorsel
ISBN: 9789023488200
320 pagina's | Uitgeverij Cargo | oktober 2014

René van Rijckevorsel:
René van Rijckevorsel schreef zijn eerste roman Tunis naast zijn werkzaamheden bij Elsevier, waar hij in de hoofdredactie zit. Eerder publiceerde hij Verre Vrienden. Brieven tussen twee werelden (met Rik Kuethe; uitgeverij Thomas Rap, 1998) en Taalamuses. 126 woorden van het goede leven (Elsevier Boeken, 2013). René studeerde in de jaren tachtig Nederlandse taal- en letterkunde aan de Universiteit Utrecht. Hij werkt sinds 1994 voor Elsevier. In de jaren 1990 en 1991 woonde hij met zijn vrouw, een diplomaat, in Tunis en van 1996 tot en met 1999 in Harare, Zimbabwe. Hij heeft drie kinderen en woont in Haarlem.

Op de laatste dag van de Golfoorlog, 27 februari 1991, wordt in Tunis de 40-jarige topdiplomaat Jan Willem Bouman doodgeschoten. Ruim twintig jaar later is deze moord nog steeds niet opgelost, tot grote woede van zijn vroegere collega Fiona Duijnwyck, die als een van de eersten op de plek van de moord aanwezig was. Dan ontvangt Fiona een mysterieus telefoontje van de brute Tunesische oudminister Abdallah Ben Yaya met een tip over de moord. Hij belt niet uit Tunesië, maar vanuit een uitzetcentrum voor asielzoekers in Groningen. Wanneer Fiona hem bezoekt, wordt hij vermoord en zijzelf beschoten. Ondanks haar angst besluit ze terug te gaan naar het levensgevaarlijke en geradicaliseerde Noord-Afrika. Daar wordt haar langzaam duidelijk welke verschrikkelijke geheimen aan de moord ten grondslag liggen.

Recensie door Coenraad:
Als Fiona neemt René je mee naar een land van nu en laat je direct ook met haar gedachten teruggaan naar 1991. René heeft in zijn debuut erg gelet op de details zoals de luxe, dure merken en weelde die in de wereld van diplomaten heel normaal is. Vlot geschreven en met een spanning die je regelmatig je adem doet inhouden. Situaties worden beschreven of je er zelf middenin zit. Vanaf het begin wordt er goed gewerkt aan het plot en er wordt niets aan het toeval overgelaten. Regelmatig word je als lezer getrakteerd op een wending waarbij je jezelf dan ook afvraagt wat heeft dit met het verhaal te maken en wat wordt er ontdekt om deze oude moord op te lossen. Aan de andere kant laat René zien dat BuZa of in de diplomatentermen te blijven Beezet dingen in de doofpot wil stoppen om hun eigen hachje te redden.

René van Rijckevorsel heeft met dit boek een ijzersterk debuut neergezet die vraagt om verfilmd te worden. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar zijn volgend boek.