Recensie: Vier plus één - Jojo Moyes

Titel: Vier plus één
Auteur: Jojo Moyes
Recensie: Marion
ISBN: 9789032514716
400 pagina's | Uitgeverij De Fontein | september 2014

Jojo Moyes:
Jojo Moyes heeft een aantal romans op haar naam staan. Met Voor jou bereikte ze een ongekend succes over de hele wereld: het boek ging 3 miljoen keer over de toonbank en de verfilming is in de maak. Ook Vier plus één is een internationaal succes.

Jess is een alleenstaande moeder van twee kinderen. Haar dochtertje Tanzie is briljant in wiskunde, haar stiefzoon Nicky wordt genadeloos gepest. Hoezeer Jess ook probeert de eindjes aan elkaar te knopen, het lukt elke keer net niet.  Als Tanzie mee mag doen aan een wiskundewedstrijd in Schotland met een flinke prijzenpot, grijpt Jess de mogelijkheid om haar daarmee naar een betere school te sturen met beide handen aan. Maar als hun auto het begeeft, lijkt ook die kans verkeken. Tot Ed langsrijdt, en stopt, en hun een lift aanbiedt.

Recensie door Marion:
Een geweldig boek, het eerste wat ik dacht toen ik het boek uit had was ’Dit boek moet verfilmd worden!'. Dit was voordat ik op de cover zag staan – Ook Vier plus één is al in veel landen een succes en zal verfilmd worden – en hier ben ik het volkomen mee eens. Ook het vorige boek (Voor jou) van Jojo Moyes had vanaf de 1e zin al mijn volledige aandacht en met dit verhaal was het niet anders.

Het verhaal gaat over Jessica (Jess), een alleenstaande moeder die zich staande probeert te houden met meerdere baantjes, tegelijkertijd haar eigen huishouden op orde probeert te houden en ook nog eens liefde wil geven aan de twee in huis wonende kinderen. Haar man Marty is twee jaar geleden vertrokken en heeft ze in die tijd niet meer gezien. Af en toe spreekt ze hem nog wel. Hij weet hoe moeilijk zij het financieel heeft, maar geeft geen hulp. En Jess wil hem niet te veel belasten, omdat hij het naar haar weten al moeilijk genoeg heeft. En zij doet immers alles altijd alleen, zonder hulp. Ze heeft een dochter Tanzie, die een wiskundegenie blijkt te zijn en een stiefzoon Nicky die behoorlijk wordt gepest op school.

In het boek zie je verschillende verhaallijnen, die uiteindelijk samen komen en een gezamenlijk verhaal vertellen. Dit is allemaal heel duidelijk in het boek doordat er aan het begin van het nieuwe hoofdstuk de naam staat vanuit wiens gedachten je op dat moment het verhaal leest.

Ed is ook één van de belangrijke personen in het verhaal. Hij was een belangrijk man in de ICT wereld en verdiende erg goed, totdat hij wordt aangeklaagd voor handel met voorkennis. Hij krijgt het advies zich voorlopig rustig te houden en uit de schijnwerpers te blijven. Wanneer hij plotseling tijdens een ritje met zijn auto, een vrouw langs de weg ziet staan met autopech, een grote hond en 2 kinderen, begint het ‘’avontuur’’.

Ed herkent Jess al snel als de schoonmaakster die hij in dienst heeft in één van zijn huisjes en biedt haar zijn hulp aan. Tanzie heeft door haar hoge wiskundige inzicht de kans gekregen om op een dure school te mogen studeren met een grote beurs, maar nog steeds moet er een gedeelte zelf betaald worden. En dat geld is er niet in hun gezin. De enige mogelijkheid is om mee te doen aan een wiskunde olympiade in Schotland, de geldprijs te winnen en hiermee proberen een toekomst veilig te stellen. De reis naar Schotland gaat niet helemaal zoals gepland, maar hierdoor leren de personages in het boek elkaar wel steeds beter kennen en lijkt er een soort band te ontstaan, wanneer ze een aantal dagen samen doorbrengen opgepropt in een auto.

Je ziet de twee uiterste kanten van de samenleving, die opeens samen een reis mee maken. Jess kan zich niet voorstellen dat je gewoon even een hotelkamer boekt of ergens uitgebreid gaat lunchen, zomaar om dat het kan. En Ed staat daar tegenover versteld, dat Jess voor haar en de kinderen het comfortabel probeert te maken, wanneer ze in de auto willen overnachten en dat ze hun lunch maken met ‘’extra’’ meegenomen etenswaren van het ontbijtbuffet (wanneer Ed een keer een hotelkamer huurt).

Tot de allerlaatste bladzijde ben je verdiept in het verhaal, er blijft constant van alles gebeuren. Het is een verhaal dat ik zeker zou aanraden bij anderen.