Recensie: Vrij spel - Linda Jansma

Titel: Vrij spel
Auteur: Linda Jansma
Recensie: Ria
ISBN: 9789461091345
338 pagina's | De Crime Compagnie | november 2014

Linda Jansma:
Linda Jansma (1967) schrijft al sinds haar kinderjaren. Eerst voornamelijk voor zichzelf, later ook voor vrienden en in de schoolkrant. Op haar twaalfde stuurt ze haar eerste manuscript, een jeugdboek, naar een uitgeverij. Het boek wordt niet uitgegeven, maar de positieve feedback zorgt ervoor dat ze verder blijft schrijven. Met haar eerste boek, Caleidoscoop (2010), wint Linda De Schaduwprijs en is ze een van de laatste 11 kanshebbers op de Gouden Strop. Niet alleen de jury en de pers reageert enthousiast op Linda's eersteling, lezers stemmen massaal op haar boek op lezersites als Dizzie.nl en Watleesjij.nu waar ze wekenlang de eerste plaats domineert. Haar eerste boek is ook vertaald in het Engels en wereldwijd verkrijgbaar onder de titel Haunted.

Als haar vader een zeventienjarige jongen doodschiet, komt Emma's leven in gevaar. Op een mistige ochtend in oktober schiet de vader van Emma, politieagent Nick Overmars, een zeventienjarige jongen dood. Volgens hem was de jongen gewapend, maar het wapen wordt niet gevonden. Bovendien blijkt dat Nick nog een andere, heel persoonlijke, reden had om te schieten. Al snel merkt Emma wat voor impact de schietpartij heeft als vrienden van de jongen op wraak zinnen en haar leven tot een hel maken.

Recensie door Ria:
Op een mistige avond schiet een agent een jongen dood, dit zal grote gevolgen voor zijn gezin hebben. Deze jongen is lid van een bende die veel overlast geeft in de wijk. De kranten liegen er niet om, de opinie van het publiek is dat het een schande is dat de politie een onschuldige jonge jongen zonder wapen doodschiet. Had hij wel of geen wapen? En was deze jongen wel zo onschuldig?  Wist de agent om wie het ging? Allemaal vragen die razend snel aan je voorbij gaan. De agent was niet onpartijdig, zijn dochter was door meerdere leden van deze bende verkracht. Een zeer ruwe groepsverkrachting waar de hele familie nog dagelijks de ellende van ondervond. Nu zal zijn dochter door het neerschieten van een van deze leden weer in gevaar komen. Was er een pistool of niet? En wat heeft die geestelijke er mee te maken? Waar de verkrachting notabene achter zijn kerk heeft plaatsgevonden. Weet hij ervan? Is hij wel zo heilig als hij is? Je ziet, allemaal vragen. Kortom een heel spannende thriller met een heel spannend plot.

Een rauwe harde thriller, zeer geloofwaardig, vooral in deze maatschappij. Het zou zomaar om de hoek bij je gebeurd kunnen zijn. Ik heb hem in één keer uitgelezen, vooral het einde was zeer spannend, knap plot. Ik moest wel denken aan de jongen die in een schietpartij op Hollands spoor in 2012 is doodschoten. Ook toen gaf het veel commotie, mag je zomaar als agent schieten.

Waar geen gerechtigheid is, is geen vrijheid,
En waar geen vrijheid is, is geen gerechtigheid
-JOHAN GOTTFRIED SEUME-

Ik vond het een spannende, maar ook harde thriller, vooral de verkrachting van Emma. Rauw beschreven, maar wel heel geloofwaardig, de gevolgen zijn niet te overzien. En als ze dan net weer een beetje opknapt, gebeurt er weer explosief geweld. Heel spannend boek.

“Mam?’ hij was er weer. De zin die ze altijd zei als ze weer een nachtmerrie had gehad. Hij. De jongen, de klootzak die haar leven verwoest had. Ik wreef troostend over haar schokkende schouders en vroeg me voor de zoveelste keer af wanneer die beelden in haar hoofd eindelijk eens zouden vervagen.”