Recensie: Wildevrouw - Katja de Man

Titel: Wildevrouw
Auteur: Katja de Man
Recensie: Mascha
ISBN: 9789082272406
232 pagina's | Katja de Man |  december 2014

Katja de Man:
"Tijdens het schrijven van het boek Wildevrouw, heb ik - ondanks dat het een roman is - getracht zo dicht mogelijk bij mijn ervaringen te blijven zoals ik ze heb beleefd tijdens het 12 jaar durende avontuur dat mij over de wereld heeft geleid. Ik heb me volledig ondergedompeld in de vele ontmoetingen met mensen, de verschillende culturen, religies, inzichten en filosofieën. De scherpe blik en het gevoelige hart van de kunstenares in mij, alsmede altijd het gevoel te hebben gehad op een 'missie' te zijn, verklaren de schaamteloze en onbescheiden inhoud van Wildevrouw. Ik heb het boek geschreven als ode aan deze periode in mijn leven. Ik heb gekozen voor de ik-vorm, maar hoop dat deze vorm wel degelijk het hart van de lezer reflecteert en het verlangen aanwakkert de Wildevrouw te bevrijden!"

Wildevrouw geeft alleen gehoor aan de onbeschreven universele regels die zonder uitzondering voor iedereen gelden. Haar motto is: al wat onmogelijk lijkt moet mogelijk worden gemaakt. Ze neemt je een decennium lang mee op een avontuurlijke en intieme wereldreis. Vanaf het Brabantse platteland leidt ze je langs The Big Apple, door de stad van de Liefde, oorlogsgebied, Lala-Land en via de Maan rechtstreeks naar het diepste stukje van haar ziel. Onbevreesd, humoristisch, poëtisch en met een ontwapende eerlijkheid vertelt ze je over haar avonturen en de ontmoetingen met frappante figuren op bijzondere plekken. Wat te denken van haar onderonsje met Mohammed de Moslimman en haar knalroze vibrator, haar ervaring als undercover sektelid, de dag dat ze verdwaalde in Jack Nicolsons huis, of het crashen van de belangrijkste Oscar-aterparty in Hollywood? Ze is wild. Wild van het licht dat in haar schijnt.

Bron:Wilde Vrouw

Recensie door Mascha:
Toegegeven; het is heel origineel wat deze schrijfster doet en schrijft. Het is creatief geschreven en verweven met inspirerende teksten, invalshoeken en gedichten. Onder meer de gedichten over de maan maakten indruk op mij. Haar zinnen lopen lekker en je komt veel te weten over de gedachten en gevoelens van de hoofdpersoon Katschi of Katja. Ook heeft het een groot Rock 'n Roll gehalte en is haar leven gevuld met veel wisselende relaties en periodes daartussen, waarin ze haar liefdesverdriet verwerkt als ze even geen relatie heeft. Vriendschap, reizen naar India, Venice Beach en New York, drank en drugs helpen haar daarbij. Ook haar onstuimige hart en onafhankelijke houding en een niet te stoppen gedachtenstroom verbazen en sturen de lezer van de ene ervaring in de andere.

Het boek is heerlijk om te lezen, zeker wanneer je zelf toevallig zo’n leven leidt, of iets wat daarop lijkt. De schrijfster wisselt verder niet veel van schrijversperspectief en misschien hoeft dat ook niet, maar het verhaal en het boek zelf zou interessanter geworden zijn als ze dat wel had gedaan. De omslag heeft Katja de Man misschien zelf ontworpen, wat ik ook heel leuk vind, omdat daar ook de creativiteit vanaf spat. Het is heel goed, dat ze dat niet uit handen heeft gegeven, als dat al zo is, want dat had een ander niet beter gedaan.

Wat ik zelf heel grappig vind aan dit boek, is dat ze regelmatig de relatie afsluit door te zeggen dat deze niet meer levensvatbaar is. Dat typeert namelijk het karakter dat ze beschrijft van de hoofdpersoon. Ook moedigt ze andere vrouwen aan om de wildevrouw in jezelf te zoeken en op zoek te gaan naar je wildeman. Ze moedigt iedere vrouw aan om alles even achter je te laten, of dat nou kind, man, huis of werk is en te ontdekken wie je bent als dat allemaal om je heen weg valt. Wie ben jij zonder je gezin, werk, vertrouwde omgeving?

Hoe ik dat nu opschrijf, doet tekort aan de gedichten en gedachten die in het boek staan, want die zijn in het echt veel  inspirerender,  dus op naar de website van Katja de Man of Wildevrouw en koop dit boek! Het is echt heel leuk om te lezen, zeker als je binnenkort op vakantie gaat of een sabbatical neemt!