Recensie: Zeven minuten na middernacht - Patrick Ness

Titel: Zeven minuten na middernacht
Auteur: Patrick Ness
ISBN: 9789044526332
215 pagina's | Uitgeverij De Geus | oktober 2013
Patrick Ness:
Patrick Ness is een Amerikaans-Britse auteur en recensent voor onder meer The Guardian. Hij woont in Londen.Zijn eerdere romans ontvingen internationaal lovende kritieken en wonnen meerdere prijzen. Zeven minuten na middernacht won o.a. de British Children’s Book of the Year, de Carnegie Medal, de Red House Book Award en de Duitse Preis der Jugendjury 2012. Zeven minuten na middernacht is gebaseerd op een idee van auteur Siobhan Dowd, die aan kanker overleed voordat ze het verhaal zelf kon schrijven.

Het monster verscheen net na middernacht. Maar het is niet het monster dat Conor verwachtte, het monster uit de nachtmerrie die hij bijna elke nacht heeft gehad sinds zijn moeder ziek werd. Die met de duisternis, de wind en het geschreeuw. Het monster uit zijn achtertuin is anders. Oud. Wild. En hij wil het meest gevaarlijke van alles van Conor, hij wil de waarheid.

Indrukwekkend. Een prachtig verhaal met mooie sprekende illustraties. Dit verhaal is een idee van de auteur Siobhan Dowd, die aan kanker overleed voordat ze zelf dit verhaal kon schrijven. Heftig onderwerp. Conor heeft een duister voorgevoel als zijn moeder ziek wordt. Hij krijgt 's nachts om 00.07 uur nachtmerries waarin hij zijn moeder tijdens een val loslaat. Deze droom draagt hij als een geheim met zich mee. In zijn verbeelding is er een monster "taxusboom" die hem verhalen vertelt, deze verhalen hebben betrekking op Conor's wereld. Dit verhaal is recht uit het hart. Het einde is dapper, eerlijk en voor Conor een enorme bevrijding.