Recensies: Het enige echte fotodoodleboek - Viiiz

Auteur: Viiiz
Recensie: Thea, Clasien
Genre: Cadeauboeken
ISBN: 9789045316963
BBNC uitgevers | januari 2015

Achterflap boek:
Het enige echte fotodoodleboek staat bomvol fantastische foto's die nog nét niet helemaal af zijn. Iedereen, jong en oud, wordt uitgedaagd om ze de finishing touch te geven met pen, potlood, stift of ander tekenmateriaal. Bevrijd de ontwerper in jezelf, en leef je uit op kattenvachten, pizzapunten, glazen bollen en nog véél meer. Bedenk, ontwerp, creëer  teken, klieder, krabbel - Let's doodle!

Thea:
Wat een leuk, vrolijk en vooral creatief boek. De grappige cover met de aangeklede hond tovert een glimlach op mijn gezicht en maakt dat ik nieuwsgierig word naar de inhoud van het boek. Tijdens het bekijken van alle pagina’s blijft deze glimlach op mijn gezicht aanwezig. Allerlei creatieve ideeën beginnen te borrelen bij het lezen van de opdrachten. In mijn hoofd ben ik aan het bedenken welke materialen ik zal gaan gebruiken en waar ik ze ook alweer opgeborgen heb. Het liefst begin ik meteen met tekenen, kleuren, plakken en knippen. Maar zoveel ideeën, waar begin ik en hoe… De wijze waarop dat is me al snel duidelijk; het wordt een combinatie van gluebook en doodleboek; afbeeldingen zoeken en gebruiken, deze bewerken dmv doodle, kleine tekstjes erbij schrijven en wellicht ook een beetje kleuren…

Het boek doet denken aan de boeken van Keri Smith, zoals Wreck this journal, ook hier een boek waarmee je zelf aan de slag mag gaan, nee zelfs moet gaan, om de pagina’s te vullen met jouw creatieve uitspattingen. Liefhebbers van Keri Smith boeken zullen dit boek dan ook zeker weten te waarderen. Een klein minpuntje vanuit praktisch oogpunt bekeken: door de bindwijze van het boek zijn pagina's niet plat open te leggen. Dit boek is een échte aanrader, zorg dat je het binnen handbereik hebt; thuis, onderweg, op vakantie en tijdens een verveel- of wachtmoment…

Dit is een keer geen leesboek, maar een doeboek. Geweldig gewoon, hiermee kun je creatief bezig zijn. Laat je fantasie tot leven komen en maak de foto's in dit Fotodoodleboek af. Dit is een idee van een kunst- en designstudio in Parijs. Bedenk zelf de meest leuke dingen zoals: een XXL-pizza met alles erop, alstublieft. Jij mag kiezen! Fantaseer wat jij op deze pizza wilt en teken, kleur, knutsel. Wat zie je in je glazen bol? Maak je eigen stripverhaal en nog veel, veel meer. Goed voor uren, weken, maanden tekenplezier. Let's doodle!