Recensies: IJskoud - Isa Maron

Titel: IJskoud
Auteur: Isa Maron
Recensie: Coenraad, Clasien, Marjo, Marjon
ISBN: 9789048822706
331 pagina’s | The House of Books | december 2014

Isa Maron:
Isa Maron was serveerster, karateka, voetbalmakelaar en directeur. Ze studeerde economie en psychologie. Haar debuut Passiespel werd gekozen tot Beste Nederlandse Vrouwenthriller. Van Isa verschenen ook Verboden Verleden, Vrij Zwemmen en Schaduwkant. Ze woont in Amsterdam met haar man, vier zonen, twee kippen en een hond.

Op een koude novemberdag worden de doorgewinterde rechercheur Maud Mertens en de jonge Kyra Slagter weer samengebracht door een mysterieuze zaak. Die dag zijn op bijna hetzelfde moment twee jonge kinderen verdwenen. Hoewel de politie er met man en macht op zit, kan dat niet voorkomen dat er iedere dag meer kinderen ontvoerd worden. Er is geen enkele connectie tussen de verdwijningen: ze vinden overal in West-Nederland plaats, de kinderen zijn tussen de acht en 12 jaar oud en er wordt geen losgeld geëist. Diverse Amber Alerts leveren niets op. Hoe meer kinderen verdwijnen, hoe groter de onrust in het land. Voor Mertens vormen de verdwijningen een onwelkome herinnering aan het verleden, waarin een zaak met een jong meisje een noodlottige rol speelde. Kyra weet wat het is als een familielid wordt weggerukt en je vol vragen achterblijft: ontvoerd, vermist, vermoord? De zaak spoort haar aan haar eigen vermiste zus te moeten vinden: vier jaar geleden verdween Sarina en er werd nooit meer iets van haar vernomen. Tot Kyra ineens een briefkaart van Sarina ontving.

In November verdwijnen er opeens 2 kinderen. Sophie (de beste vriendin van Kyra Slaghter) is met haar oppaskind Jesse bij de kinderboerderij ‘De Buiktuin’ als die plotseling verdwijnt. Op hetzelfde moment verdwijnt ergens anders ook ineens een kind. Kyra wordt gebeld door Sophie en gaat helpen zoeken. Tijdens de zoektocht op de kinderboerderij loopt Kyra Maud Mertens tegen het lijf. Op mysterieuze wijze verdwijnen er ineens verschillende kinderen. Naarmate er steeds meer kinderen verdwijnen, groeit de onrust in het gehele land. Kyra is inmiddels begonnen met de opleiding forensische recherche. Onlangs hebben ze kaarten van haar vier jaar geleden verdwenen zus Sarina bezorgd gekregen en begint er een onderzoek. Waarom komen de kaarten pas na 4 jaar aan en tegelijkertijd laat de verdwijning van de kinderen haar niet los.

In IJskoud wordt de nachtmerrie van elke ouder werkelijkheid, er verdwijnen op plotselinge en raadselachtige manier kinderen en niemand ziet er iets op het moment van de verdwijning. Vanaf het begin is de spanning voelbaar en dit wordt gedurende het verhaal alleen maar verder opgevoerd. Maud kan hierdoor een oude zaak niet loslaten en wil dit nu zeker tot een goed einde brengen. Ondertussen gaat Kyra verder met haar onderzoek naar de verdwijning van haar zus.

IJskoud is het tweede deel van de Noordzeemoorden en ook hier speelt de verdwijning van Kyra’s zus Saar een rol. Dit wordt wederom op een hele mooie manier in het verhaal verweven. IJskoud leest net als het eerste deel vlot en trekt je het verhaal in en laat je ook niet meer los. IJskoud is minder hard,  rustiger en is mede hierdoor een stuk volwassener geworden. De karakters zijn mooi uitgediept en zijn sterker geworden. Isa is enorm gegroeid in dit boek, dit belooft wel wat voor het volgende deel. Ik kijk er in ieder geval erg naar uit en als het aan mij ligt mogen deze twee delen bewerkt worden voor een tv serie.

Dit is het tweede deel van de serie "De Noordzee moorden". Dit verhaal gaat door waar het verhaal over Sarina, de zus van Kyra, in het eerste deel stopte. Dus ik zou aanraden om echt het eerste deel ook te gaan lezen. Daarnaast vertelt Isa Maron het verhaal over kinderen die ontvoerd worden op klaarlichte dag. Wanneer er een goede tip binnenkomt denken ze de ontvoerders te hebben gevonden. Maar wanneer is op de plaats delict aankomen, ligt er een dode jonge man en zijn de ontvoerders met de kinderen verdwenen. Kyra kent één van de kinderen, een oppasjongen van haar beste vriendin Sophie, en duikt er meteen bovenop. Waarom deze kinderen, wat is het motief?

In de hoofdrol weer Kyra en natuurlijk Maud Mertens. Mertens is er alles aan gelegen om deze zaak tot een goed eind te brengen, omdat ze ooit tijdens een zaak een inschattingsfout heeft gemaakt welke het leven kostte van een kind. Het verhaal wordt verteld door verschillende personages, door Kyra, Mertens maar ook gedeeltelijk door de ogen van de ontvoerde kinderen. Spannend, gruwelijk een geweldig vervolg. Bovendien was het erg prettig dat ik het eerste deel net pas gelezen had en nog precies wist waar die over ging. Hopelijk volgt deel drie zeer spoedig.

Marjo:
Als Sophie een momentje niet op haar oppaskindje Jesse let tijdens een middagje kinderboerderij, is hij zomaar ineens verdwenen. Sophie belt in paniek haar vriendin Kyra, welke direct in actie komt en zich haast automatisch in de zaak mengt, net als ze in Galgenveld deed.

Rechercheur Maud en haar team komen ook weer in beeld en nemen de vermissingszaak op zich, want Jesse is echt verdwenen. En het blijft niet bij Jesse, binnen een paar dagen verdwijnt het ene na het andere kind. De kinderen hebben voor zover Maud en haar team kunnen ontdekken niks met elkaar gemeen, ze zijn van verschillende leeftijden, jongens en meisjes, hebben verschillende hobby's en scholen en wonen in verschillende steden. Wat is het doel van al deze ontvoeringen? Wie zitten erachter? Maud en haar team staan voor de vreselijk moeilijke taak om zo snel mogelijk een einde aan deze zaak te maken.

Bij Maud rakelt de zaak erg nare herinneringen op van een eerdere zaak, een gruwelijke zaak die van Maud de sterke politievrouw heeft gemaakt die ze nu is, maar waar ze ook nog steeds nachtmerries van heeft. Kyra studeert inmiddels 'forensisch onderzoek' en probeert op haar manier te helpen aan de zaak, maar ook bij haar komen nare herinneringen naar boven, van haar vermiste zus, naar wie ze nog altijd op zoek is. Daar stort ze zich dan ook weer vol op. Ondertussen ontstaat er steeds meer paniek onder de mensen. Iedereen helpt mee met de zoektocht naar de kinderen en de klopjacht naar de daders. Nederland staat op zijn kop. En dan is er nog het mysterieuze Franstalige meisje in Engeland, wie is zij en wat heeft ze met de verdwijning van de zus van Kyra te maken?

Poeh, wat een ontzettend spannend boek, het voelde alsof ik in een achtbaan in terecht was gekomen en er niet meer uit kon tot ik helemaal rond was. Ik vind het heerlijk als er in een thriller steeds maar weer wat gebeurt, als met flinke vaart de gebeurtenissen elkaar opvolgen, en dat is waar Isa Maron erg goed in is. Af en toe had ik het gevoel dat het misschien net een beetje te ver ging om nog geloofwaardig te blijven, maar dat deed voor mij eigenlijk niks af aan de spanning en het leesplezier.

In IJskoud komen we veel oude bekenden uit deel 1 van de reeks tegen, Galgenveld. Dit maakt het echter absoluut niet nodig om het eerste deel ook gelezen te hebben, al is dat natuurlijk wel het leukst. De personages spreken mij erg aan, vooral Maud die in dit verhaal zo ontzettend met haar emoties worstelt. De verhaallijn die zich in Engeland afspeelt met het mysterieuze meisje vind ik een heerlijke afwisseling van de snelle en spannende thriller die het boek verder is. Toch vond ik de afwisseling van de verschillende verhaallijnen soms ook wat verwarrend, of haalde het me een beetje uit mijn concentratie, maar ik weet van mezelf dat ik dit altijd heb als verschillende verhaallijnen door elkaar lopen.

Galgenveld, het eerste boek in de 'Noordzee moorden reeks', was mijn kennismaking met de auteur, Isa Maron. Ik was over Galgenveld al erg enthousiast, voor mijzelf verrassend enthousiast zelfs, want van veel Nederlandse thriller-auteurs had ik niet zo'n hele hoge pet op (Dat beeld is, onder andere door Isa Maron, flink bijgesteld zo langzamerhand). Met IJskoud heeft Maron in mijn ogen een nog betere thriller geschreven en ik ben erg blij dat er nog 2 delen in deze reeks aankomen, waarschijnlijk beiden ook nog dit jaar. Iets om naar uit te kijken dus!

Ik vind dat het verhaal langzaam op gang komt. Maar omdat de hoofdstukken afgewisseld worden door verschillende medespelers (de slachtoffers, Kyra en Maud Mertens) loopt het verhaal als een trein. Naast dat alles loopt net als in deel 1 als een rode draad de verdwijning van Sarina, de zus van Kyra. Alles bij elkaar genomen is het een spannende pageturner die je niet meer kan wegleggen (en daarom las ik het binnen 1 dag uit). Waarom worden de kinderen ontvoerd? Wat is de gemeenschappelijke factor? Alleen het feit dat ze allemaal een groot talent hebben of is er meer? Waarop en hoe zijn ze geselecteerd? Het verhaal steekt goed in elkaar, karakters zijn waar nodig uitgewerkt en je wordt geraakt door het schuldgevoel van Maud.