Recensies: Vamp in love - Marijke van den Elsen

Titel: Vamp in love
Auteur: Marijke van den Elsen
Recensie: Sabrina, Clasien
iSBN: 9789401903547
304 pagina's | Uitgeverij Zomer & Keuning | december 2014

Marijke van den Elsen:
Marijke van den Elsen is een chaotische, ietwat onhandige dame die het ondanks alles voor elkaar krijgt om drie kinderen op te voeden en ook nog superleuke boeken te schrijven. Haar eerdere boek over Fieke, Vamp on heels, was zo n succes dat er werd gesmeekt om een vervolg.

Fieke heeft alles netjes op de rit. Een wereld van verschil met een paar jaar geleden, toen ze door haar ouders uit haar appartement werd gezet. Nu zit haar vriendin Angela in een soortgelijke situatie: haar leven is een puinhoop. Ze zoekt haar toevlucht bij Fieke, in de hoop dat die een positief effect op haar zal hebben. Andersom realiseert Fieke zich dankzij haar vriendin dat ze té keurig is geworden. Ze wil weer eens gek, impulsief, onverantwoordelijk zijn. Nou, dan kan ze het krijgen ook!

Sabrina:
(Sabrina won Vamp in love bij de winactie op The Book Girl. Ze las het boek en schreef er onderstaande recensie over. Dank je wel Sabrina!)

Een heerlijk verhaal om te lezen, een vlotte roman maar met de nodige spanning.

"Hoelang zullen ze binnenblijven? Hoeveel tijd heb ik? En hoe kom ik over het grind zonder dat iemand me hoort? Zou ik via de struiken naar de straat kunnen? Ik probeer het, maar het is een behoorlijk dichtbegroeide massa. Als ik zo doorga duurt het een eeuwigheid en ik weet niet hoeveel tijd ik heb tot ze weer terugkomen. Ik doe mijn schoenen uit in de hoop dat ik op kousenvoeten minder geluid maak. Voorzichtig zet ik een voet op het grind. Ik schrik van de herrie die dat maakt. snel kijk ik over mijn schouder."

Als je er eenmaal aan begint wil je het boek in één keer uitlezen. Je leeft je eigen helemaal in met Fieke en Angela, de tweestrijd ook die ze hebben met wie o wie is er nog te vertrouwen. En dan toch nog de sterke band die de vriendinnen met elkaar hebben. Het is het tweede boek over Fieke, eerder verscheen Vamp on heels, maar de boeken zijn goed afzonderlijk van elkaar te lezen. Ik geef het boek vier sterren, een leuke roman met spanning en een goed complot.

Angela neemt het allemaal niet zo nauw in het leven. Verslaafd aan drugs en bovendien heeft ze een relatie met Harold, een drugsdealer in Amsterdam. Als Harold een keer vergeet zijn kluis af te sluiten, kan Angela het niet weerstaan en ontvreemdt geld en een pistool. Door deze daad is ze niet meer zeker van haar veiligheid en vertrekt naar haar vriendin Fieke, die ze al lange tijd niet meer heeft gezien.

Fieke heeft een relatie, zowel privé als in werkkring, met Rogier. Rogier blijkt niet zo'n lieverdje als Fieke dacht, hij is een manipulator en heeft in het verleden haar broer Paul erg gekwetst. Dan heb je nog haar pleegbroer, halfbroer Jaap. Iedereen bedriegt elkaar in de liefde, zelfs haar moeder heeft geheimen die een grote invloed hebben op het leven van Fieke.

Angela is de vamp in dit verhaal, Fieke de keurige meid, maar dat verandert langzamerhand. Rogier en Harold zijn de rotzakken, Paul en Jaap de goedzakken. Verliefdheid, jaloezie en wraak komen tot uiting in dit verhaal.

Dit is zo'n boek dat je leest en neemt met een korreltje zout. Het zorgt voor een paar ontspannen leesuurtjes. Leest lekker vlot. Geen hoogstandje. De omslag vind ik erg goed gekozen, de Vamp vindt je terug in de mooie benen en hoge hakken. Hiervoor verscheen al het boek Vamp on heels, maar dit boek kun je goed afzonderlijk lezen.