Recensies: Verzwegen moeder - Gisa Klönne

Titel: Verzwegen moeder
Auteur: Gisa Klönne
Recensie: Clasien, Ria
ISBN: 9789047204084
414 pagina's | Ambo Anthos | september 2014

Gisa Klönne:
Gisa Klönne (1964) studeerde Engels en politicologie en werkte bij tijdschriften. Ze won in Duitsland verschillende literaire prijzen. Gisa Klönne is kleinkind van een predikant uit Mecklenburg en was jarenlang gescheiden van haar familie door het IJzeren Gordijn.

Het boek Verzwegen moeder vertelt het verhaal van Rixa's moeder, die met de auto is verongelukt - bijna op dezelfde plaats als Rixa's broer twaalf jaar daarvoor. De zoektocht naar een verklaring voor haar moeders dood leidt Rixa naar de oude pastorie van haar grootouders in Mecklenburg, waar ze als kind zorgeloze vakanties doorbracht. Maar Rixa's herinneringen blijken bedrieglijk: ze ontdekt een goed bewaard familiegeheim dat donkere schaduwen werpt op het leven van haar moeder, haar broer en dat van haarzelf. Om zichzelf te bevrijden van deze erfenis uit het verleden duikt Rixa diep in haar familiegeschiedenis. Wie is de verzwegen moeder in het boek?

Dit boek is voor mij moeilijk leesbaar, te zware kost, het loopt niet lekker en gaat van heden naar verleden, bovendien vind ik het te omvangrijk. Soms indrukwekkend en onthutsend, het landschap in de voormalige DDR, het huidige Berlijn, wordt sfeervol beschreven.

Het boek Verzwegen moeder vertelt het verhaal van Rixa. Het gaat over haar dode moeder, haar overleden broer Ivo, de afwezige Alex, dus over haar familie. Rixa's zoektocht leidt naar de oude pastorie van haar grootouders in Mecklenburg. Hier ontdekt ze een goed bewaard duister familiegeheim. Later vertrekt het gezin naar Klütz, daar komt de Tweede Wereldoorlog dichterbij. De boekverbranding aan de universiteit in Rostock. Doordat Rixa kijkt naar het heden en verleden door herinneringen te koesteren die haar troosten, de heilzame werking van muziek, van overpeinzingen, kan ze verder met haar leven.

Voor de lezer die kan genieten van een literaire roman en houdt van familiegeschiedenis is dit boek denk ik een verademing.

Ria:
Rixa’s moeder is met de auto verongelukt, haar broer twaalf jaar daarvoor op bijna dezelfde plaats. Rixa gaat op zoek naar een verklaring hiervoor. Zo komt ze in het verleden terecht van haar moeder, op haar zoektocht komt ze in de oude pastorie van haar grootouders. Rixa bracht daar vroeger ook heerlijke vakanties door. Maar zijn die herinneringen van Rixa wel zo als zij ze in haar hoofd heeft bewaard? Ze komt achter het goed bewaarde familiegeheim. Het werpt donkere schaduwen op het leven van haar moeder, haar broer en haar zelf. Mecklenburg voor de Berlijnse muur viel. In het oosten of in de DDR zoals we destijds nog zeiden. Waar je nog langs de grensbewakers liep en een visum moest halen anders mocht je er niet in. Rixa gaat terug als de muur gevallen is in deze huidige tijd, en ziet de veranderingen die hebben plaatsgemaakt voor het westerse leven. Ze gaat op zoek naar het verleden.

“We trokken gekke bekken achter de rug van de grensbewakers, we aapten hun bevelen na zodra we de grenspost waren gepasseerd, en vol verwondering zagen we het landschap op haast magische wijze veranderen: de hemel ging open en zag er nu veel hoger en weidser uit. Eindeloze akkers golfden zachtjes richting horizon. Reeën graasden aan de rand van kolken die, zoals mijn vader hardnekkig bleef beweren, nog uit de ijstijd stamden.”

Een heel mooie geschiedenis met een niet verwachte plot, prachtig geschreven, de karakters komen heel goed naar voren. Vooral herkenning omdat ik, toen de muur er nog stond vaak met mijn man, kinderen en mijn moeder op vakantie was in de Hartz. En dan vaak in het westen met de verrekijker naar het oosten keek. En dat je de Vopo’s zag rijden! Heel spannend, die lange Berlijnse muur. Achter die muur was een andere wereld.

Ook hier weer familiegeheimen die doorwerken in het nageslacht, een mooi boek. Ik geef het nog net geen 5 sterren maar een goede 4, omdat het af en toe net even wat snelheid zou moeten hebben.