Recensie: Broadchurch - Erin Kelly

Titel: Broadchurch
Auteur: Erin Kelly
ISBN: 9789022570999
368 pagina's | Uitgeverij De Boekerij | november 2014
Erin Kelly:
Erin Kelly is een bekende Britse auteur. Ze werkte voor het boek Broadchurch nauw samen met schepper Chris Chibnall en kreeg zo toegang tot teksten die niet voor de serie gebruikt werden. Hierdoor heeft het boek nog meer spanning en psychologische diepgang gekregen.

Het vreedzame Britse kustplaatsje Broadchurch wordt ruw wakker geschud als de elfjarige Danny Latimer dood wordt aangetroffen op het strand. Als blijkt dat hij vermoord is komen Alec Hardy en Ellie Miller de zaak onderzoeken. Hardy is net gepromoveerd tot inspecteur, de baan waar Miller op rekende. Hij heeft geen band met het dorp, zij is er opgegroeid en kent de mensen door en door. Dat dacht ze tenminste...

Recensie door Clasien:
Toen ik in het boek begon, dacht ik dit is een topper. Het begon geweldig met een moord van een elf-jarige jongen. Beetje raar gezegd, maar ik zat gelijk in het verhaal. Inspecteur Hardy wordt van buitenaf aangenomen en samen met Miller op deze zaak gezet. Hardy heeft al een verleden in ongeveer net zo'n zelfde gebeurtenis, waarin het niet goed afliep. Niemand weet in dit dorp hiervan af, alleen de journaliste Karen die hem achtervolgt. Op een gegeven moment komt de klad in het verhaal en wordt het vreselijk langdradig. Iedereen wordt verdacht, er gebeuren van allerlei dingen die ik niet interessant vond. Ik heb het boek bijna een paar keer weggelegd, maar wou weten wie die moord op zijn geweten had. De samenwerking tussen Hardy en Miller is wel leuk neergezet. Dit had een goed boek kunnen zijn, maar dan met veel minder bladzijdes. Het plot zag ik niet aankomen en maakt dat het boek een goed einde heeft.

1. Ik heb de serie hiervan gezien en vond het fantastisch. In Engeland wordt op dit moment seizoen 2 ervan uitgezonden en ik kan niet wachten tot die in Nederland komt!