Recensies: De zes levens van Sophie - Sarah Meuleman

Titel: De zes levens van Sophie
Auteur: Sarah Meuleman
Recensie: Silvia, Coenraad
ISBN: 9789048820627
240 pagina's | Lebowski Publishers | februari 2015

Sarah Meuleman:
Sarah Meuleman is journalist, presentator en programmamaker. Voor Vrij Nederland en Vogue schreef ze interviews en reportages, voor de VPRO maakte ze het cultuurprogramma Sarah's Barbaren. De zes levens van Sophie is haar eerste roman.

Hannah en Sophie zijn twaalf en delen alles met elkaar. Als ze op een avond na een feest een nachtwandeling maken in de bossen, verdwijnt Sophie. Achttien jaar later woont Hannah in New York en schrijft societycolumns voor een groot modeblad. Ze besluit het roer om te gooien en een biografie te maken over beroemde vrouwelijke schrijvers wier levens opvallende parallellen vertonen - Agatha Christie, Barbara Follett, Virginia Woolf. Haar zoektocht naar de vrouwen roept vragen op die ze lang heeft verborgen: wat is er die nacht gebeurd met Sophie? Waarom heeft ze haar destijds laten gaan? Wat weet Hannah?

Silvia:
Hannah en Sophie zijn elkaars hartsvriendinnen. Hannah 12 jaar, woont in een gelovig, liefdevol  gezin. Sophie 11 jaar,  in een gezin waar dat helemaal niet aan de orde is. Haar moeder is alcoholiste en haar vader is altijd weg. Hannah en Sophie delen alles met elkaar, want dat doen vriendinnen.

Het is de jaren negentig, België. Hannah en Sophie gaan naar de middelbare school. Hannah is een heel mooi meisje, Sophie is vol lof over Hannah. Zijzelf is iel en pezig. Iedere jongen kijkt naar Hannah. Op school maakt Hannah snel vrienden, Sophie helaas niet. De directrice is een hoofdnon, haar naam is Gregoria en meneer Verhoeven geeft les. Tijdens deze lessen vertelt meneer Verhoeven over Dutroux. Alle meisjes praten erover op het schoolplein. Het beangstigd hen. Sophie is voornamelijk bang voor de dood en hoe de meisjes in de kelder van Dutroux aan hun einde komen. Hannah niet, want zij gelooft in god. Buiten schooltijd gaan de leerlingen geregeld naar de Sloep. Dat is een populair café. Hannah vindt het heerlijk en danst en flirt, Sophie daarentegen niet.

Het is zaterdagochtend heel vroeg en Sophie haalt boodschappen, en hoopt dat niemand haar ziet. Op de terugweg gaat ze onderuit met haar fiets. Ze komt haar leraar meneer Verhoeven tegen en hij heeft medelijden met haar en bied haar hulp aan. Hij nodigt haar bij hem thuis uit. Sophie vindt dat meneer Verhoeven iets te opdringerig is, het beangstigd haar en ze gaat er snel vandoor. Die enge verhalen ook die hij vertelt op school.

Hannah raakt verliefd. Hij heet Damiaan en Hannah is niet altijd meer het vriendinnetje wat Sophie gehoopt had. Sophie kan dit niet verkroppen en besluit Hannah op te zoeken op het schoolfeest, want een vriendschap koester je met twee. Je kunt niet iemand zomaar laten vallen, niet iemand die je nodig heeft. Dit loopt vreselijk  uit de hand en een drama ontstaat.

18 jaar later, New York. Hannah verlaat haar huidige appartement in New York, waar ze samen met Boy woont, naar een studio in Brooklyn, een leegstaande studio. Van succesvolle columnist voor een modeblad naar het maken van een biografie van beroemde schrijfsters. Hannah vergelijkt haar leven met die van de beroemde schrijfsters van Agatha Christie, Barbara Follett en Virginia Woolf. Toch wordt het geen succes dat schrijven van Hannah. Het roer drastisch omgooien naar een onbekend leven valt haar zwaar en ze belandt in vreemde situaties en komt in contact met vreemdsoortige mensen. Toch weet ze precies wat ze doet.

Irminia een vriendin in New England, beschouwt Hannah als haar dochter. Irminia maakt zich zorgen om Hannah en neemt contact op met Boy. Zodat hij een oogje in het zeil kan houden, mocht zij er straks niet meer zijn, Irminia lijdt aan kanker. Bee haar vriendin in Manhattan heeft ook vraagtekens bij het leven van Hannah. Waarom probeert Hannah haar vroegere leven te vergeten en wat weet Hannah van Sophie en Sophie van Hannah? Wat heeft meneer Verhoeven voor rol gehad in het verleden van de 2 meisjes.

Door de verspringende hoofdstukken waar en wanneer, moest ik mijn aandacht er goed bijhouden. Ik vond dat niet zo prettig lezen. Het verhaal op zich zit goed in elkaar en natuurlijk wordt het allemaal duidelijk naarmate je vordert in het boek. Misschien vond ik de ontknoping spannender dan het hele boek. Daarom krijgt het 3 en ½  ster.

De cover is qua kleur simpel en flets. Uit de ogen van het meisje straalt wanhoop en hulpeloosheid uit. Het meisje is bang en durft niet om hulp te vragen. De achterflap is qua tekst redelijk uitgebreid en hierdoor krijg je meteen een duidelijk beeld om wat voor soort verhaal het gaat.

Hannah en Sophie zijn de beste vriendinnen tot aan hun twaalfde jaar. Ze gaan veranderen en dat brengt de nodige strubbelingen met zich mee tussen hen. Hannah krijgt interesse voor jongens en Sophie blijft steken in haar fantasiewereld. Tevens wordt België opgeschrikt door de komst van Dutroux en zijn gruwelijkheden. Hannah vertrekt naar New York waar ze carriere maakt en op een dag besluit ze daar een punt achter te zetten om aan haar boek te werken. Een boek dat moet gaan over beroemde schrijfsters zoals Agatha Christie, Barbara Newhall Follett en Virginia Woolf. Tijdens het schrijfproces ontstaat er iets dat voor een groot vervolg zet...

Het boek is geschreven in verschillende tijdfasen. De vrij korte hoofdstukken wisselen elkaar af en hierdoor moet je je hoofd er goed bijhouden, zeker als er op een gegeven moment ook nog de tijd en wereld van de  drie andere reeds overleden auteurs hun opmars maken. Dit maakte voor mij wel even dat de verhaallijnen allemaal te snel elkaar afwisselden en hierdoor was ik soms het spoor even bijster. Doordat de hoofdstukken zo kort zijn en elkaar continu afwisselden had ik weleens het gevoel dat ik me niet geheel in de karakters kon terugvinden en je continu heen en weer geslingerd wordt. De schrijfstijl is duidelijk, vlot, krachtig en behoorlijk scherp. In de verschillende verhaallijnen weet Sarah ook heel goed je het gevoel te geven dat je ook daadwerkelijk in die tijd waant. Hieraan kan je niet zien dat dit haar debuutroman is. Ik ben wel benieuwd en kijk ook uit naar haar volgende boek.