Recensie: Koken & bakken met de Amish - Mary Maarsen

Auteur: Mary Maarsen
Recensie: Thea
Genre: Kookboeken
ISBN: 9789033617621
116 pagina's | Uitgeverij De Banier | april 2014
Mary Maarsen:
Mary Maarsen-Keim werd geboren in een Amish gezin in Michigan. Door haar huwelijk verhuisde ze op 27-jarige leeftijd naar Nederland. Mary houdt van bakken en koken en gebruikt daarvoor de recepten die ze van haar moeder leerde.

Tekst op achterflap:
De Amish staan bekend om hun eeuwenoude tradities. Zo ook op het gebied van koken en bakken. Veel succesvolle recepten worden al generaties lang van moeder op dochter doorgegeven. Dit handzame boek bevat een verzameling eenvoudig te maken authentieke Amish recepten. Mary Maarsen verzamelde de lekkerste recepten. Dat er bij het koken wordt gebruikgemaakt van natuurlijke ingrediënten is voor de Amish niet meer dan vanzelfsprekend!

Recensie door Thea:
Wat een heerlijke recepten bevat dit boek; pure, eerlijke recepten afkomstig van de Amish-gemeenschap, ik was er heel nieuwsgierig naar. Het boek begint met achtergrondinformatie over de auteur, wiens ouders en voorouders opgroeiden binnen de Amish-gemeenschap, hoe zij de waarden en normen van de Amish meekreeg in haar opvoeding en opgroeiend op de boerderij van haar ouders al jong in aanraking kwam met voeding en natuurlijke ingrediënten. Ook geeft zij achtergrondinformatie over de Amish, hun leefomstandigheden, eetgewoonten en eetpatronen, hoe kookvaardigheden van moeder op dochter wordt overgebracht en de belangrijke rol welke voeding en het gezamenlijk nuttigen van de maaltijd binnen de Amish-gemeenschap heeft.

„Amish vinden goed eten erg belangrijk en de amish huisvrouwen besteden veel tijd en energie aan de voorbereiding van voedsel voor hun gezinnen.”

Het boek start met recepten voor (een deel van) de warme maaltijd, hierna volgen maaltijdsoepen en het sluit af met een hoofdstuk gewijd aan taarten, koeken & desserts. Het boek is vormgegeven in een handzame spiraalband, zodat bladeren en bekijken van recepten makkelijk is. Het boek eindigt met een index op alfabetische volgorde.

Savory Pot Roast
In het hoofdstuk Warme Maaltijd worden recepten voor zowel bijgerechten, sauzen, dressings, groentegerechten als eenpansgerechten gegeven. Wat te denken van Porcupine Meatballs (gehaktballen met rijst), Red Beet Eggs ('rode biet' eieren), Corn Fritters (suikermaiskoeken), Applesauce (appelmoes met  slagroom; "De Amish serveren bij bijna elke maaltijd appelmoes. Op feestdagen wordt er slagroom door de appelmoes gemengd en naar smaak kaneel of nootmuskaat toegevoegd"), Fried Apple Rings (gebakken appelringen) of Savory Pot Roast (een hartige stoofpot)? Dit laatste recept heb ik in het weekend na ontvangst van het boek gemaakt (sperziebonen verving ik door roma-tomaten en zoete rode  puntpaprika); wat was het lekker! Nieuwsgierig naar appelmoes met slagroom, ik kon me er geen voorstelling bij maken, volgde dit recept weldra en wat was het smullen! Ook de suikermaiskoeken heb ik reeds gemaakt en zijn een aanrader.

Het korte hoofdstuk Maaltijdsoepen geeft recepten voor bijvoorbeeld Edna's Soup (mais-en-kippensoep), Broccoli Soup of wat te denken van Rivel Soup (melkdeegsoep, een recept welke mij nieuwsgierig maakt).

Tot slot volgt een hoofdstuk met recepten voor Taarten, Koeken & Dessertsrecepten die je het water in de mond laten lopen. Wat te denken van Fruit Pizza, Apple Pie, Pecan Pie, Rhubarb Crumb Pie (rabarber-kruimeltaart) of Shoo Fly Pie (strooptaart). En niet te vergeten recepten voor verrukkelijke Chocolate Chip Cookies, Zucchini Bread (courgettebrood) of Snicker Doodles Cookies (kaneel-suikerkoekjes) …

Koken & bakken met de Amish is een boek welke ik nog vaak ter hand zal nemen, om door te bladeren, recepten te bekijken maar vooral om deze recepten te gaan maken. Het boek is een aanrader voor wie graag kookt en bakt met natuurlijke ingrediënten en of nieuwsgierig is naar de keuken van de Amish.