Recensie: Mijn eerste lijk is gelukkig vers - Pascale Bruinen

Titel: Mijn eerste lijk is gelukkig vers
Auteur: Pascale Bruinen
Genre: Mens & Maatschappij
ISBN: 9789026136832
352 pagina's | Uitgeverij De Fontein | januari 2015
Pascale Bruinen:
Pascale Bruinen is officier van justitie. Ze schrijft een wekelijkse column over haar werk in Algemeen Dagblad. Ook heeft ze artikelen geschreven voor Fabulous Mama Magazine en is ze een enthousiast blogger.

Welke gevoelens, emoties en twijfels gaan er schuil achter die strenge zwarte toga van de officier van justitie? Met een open en eerlijke blik beschrijft Pascale Bruinen haar spannende, grappige en vaak indringende ervaringen tijdens strafzittingen, nachtelijke diensten en het leiden van opsporingsonderzoeken van de politie. In Mijn eerste lijk is gelukkig vers laat zij zien dat ze als officier van justitie dan wel ‘één en ondeelbaar’ is maar dat ze als persoon en auteur juist de som van drie delen is: magistraat, mens en moeder. Met dit boek opent ze een deur naar een wereld die tot voor kort hermetisch gesloten bleef.

Recensie door Marjon:
Wat een bijzonder boek. Ik had geen flauw idee wat de taken van een Officier van Justitie zijn, behalve dat ze een dader gestraft probeert te krijgen... Hoe simpel. Nee, het gaat veel verder dan dat. De taken van zo'n Officier zijn heel uitgebreid. Pascale stapt na een screening procedure over van advocaat zijn naar Officier van Justitie zijn. In dit boek vertelt ze hoe dat allemaal in zijn werk ging en wat ze allemaal beleeft binnen haar beroep. Ik heb gelachen, maar ook gehuild, omdat veel schrijnende gevallen ook echt raken. Dat komt door haar prettige manier van vertellen. Er is wel een minpunt: er zijn veel noten en die worden pas achterin het boek verklaard. Ik zou het prettiger vinden als dat per hoofdstuk wordt verklaard. Omdat je nu steeds heen- en weer bladert. Daar hield ik op een gegeven moment mee op, waardoor ik toch hier en daar iets niet direct begreep. Plaats je zoiets aan het eind van elk hoofdstuk weet je nog waar het betrekking op heeft. Maar dat is dan ook alles; ik kan iedereen dit fantastische boek aanraden!

1. Klinkt als een enorm heftig, maar bijzonder boek. Ik heb laatst een soortgelijk boek gelezen: Tussen De Anderen van Fieke Gosselaar, over haar werk als strafrechtjuriste in Noord-Nederland. Dit soort boeken spreken mij erg aan, omdat het zo ver van mijn belevingswereld is.