Recensie: Radslag - Jennifer DuBois

Titel: Radslag
Auteur: Jennifer DeBois
ISBN: 9789047204374
398 pagina's | Ambo|Anthos Uitgevers | april 2014
Jennifer DuBois:
Jennifer duBois (1983) studeerde politicologie, filosofie en literatuur en gaf les aan Stanford University. Ze schreef artikelen voor onder andere Playboy, The Wall Street Journal, The Missouri Review en The Florida Review. Haar debuutroman A Partial History of Lost Causes won verschillende literaire prijzen, waaronder de Northern California Book Award for Fiction. Tegenwoordig geeft Jennifer duBois les aan Texas State University.

Lily Hayes vertrekt naar Buenos Aires om daar een half jaar te studeren. Bij aankomst is ze meteen gefascineerd door alles wat ze ziet. Haar kamergenote Katy is een beetje saai, maar Lily is niet naar Buenos Aires gekomen om met andere Amerikanen vrienden te worden. Vijf weken later is Katy op gruwelijke wijze vermoord in hun huis en Lily is de hoofdverdachte. Haar vader komt direct over, overtuigd van haar onschuld, maar naarmate de zaak vordert, duiken er misleiding, geheimen en verdacht DNA op. Wie is Lily Hayes eigenlijk?

Recensie door Coenraad:
Lily Hayes gaat naar Buenos Aires om een semester te gaan studeren. Ze is helemaal weg van de stad en alles wat deze te bieden heeft. Ze verblijft in een gastgezin en deelt een kamer met Kathy. Kathy haar kamergenote vind ze saai en dit botst nogal eens. Maar 5 weken later wordt Kathy op een gruwelijke wijze in huis vermoord en dan verandert het leven van Lily compleet....

Radslag is een roman gebaseerd op de zaak van Amanda Knox die in Italië wordt verdacht van moord op haar kamergenoot. Jennifer duBois heeft het verhaal opgebouwd uit een aantal personages die zo allemaal hun eigenaardigheden hebben.  De schrijfstijl is vlot, eenvoudig maar je wordt verrast door mooie invalshoeken in het verhaal. Tijdens het lezen vraag je je continu af; heeft ze het nu wel of niet gedaan. Het psychische wordt in enkele karakters goed  verwerkt.

Helaas heb ik me in geen enkel personage kunnen verplaatsen en hierdoor bleef het voor mij wat aan de oppervlakkige kant. Ik had verwacht dat ik meer in het verhaal getrokken zou worden, maar dit is jammer genoeg niet gebeurd.

1. Jammer dat je niet zo heel erg positief bent. Het plot trekt mij namelijk wel erg aan ik vond de hele Amanda Knox zaak erg interessant.