Recensie: Alice in Zombieland - Gena Showalter

Titel: Alice in Zombieland
Auteur: Gena Showalter
ISBN: 9789034754523
414 pagina's | Harlequin Holland | oktober 2014
Gena Showalter:
New York Times bestsellerauteur Gena Showalter heeft zich in relatief korte tijd een bijzondere plaats verworven in het hart van de vele Dark Romance-liefhebbers. Duistere spanning, seks en humor: wie dat graag in verhalen terugvindt, is bij haar aan het juiste adres. In haar laatste serie, Lords of the Underworld, grijpt ze terug op de Griekse mythologie, en dan met name op het verhaal van de doos van Pandora, die ooit alle plagen der mensheid bevatte. Zo creëert ze een intrigerende wereld vol (half)goden, demonen en andere uitzonderlijke bewoners, waarmee ze de mensen om hen heen - en ons - zowel angst aanjaagt als verleidt. Een absoluut verslavende combinatie! Gena heeft al meer dan twintig boeken op haar naam staan; ze heeft gepubliceerd in onder andere de Cosmopolitan en ze is genomineerd geweest voor de RITA Award en de National Reader's Choice Award.
Als iemand tegen Alice had gezegd dat haar hele leven binnen een seconde totaal zou veranderen, dan zou ze hard hebben gelachen. Toch was er niet meer voor nodig. Eén seconde. Eén keer met je ogen knipperen, één keer ademhalen, één hartslag, en alles wat ze kende, iedereen van wie ze hield, was verdwenen. Haar vader had gelijk. De monsters bestaan echt. En nu is ze haar hele familie kwijt. Zogenaamd door een auto-ongeluk, maar zij weet wel beter. De zombies hebben haar ouders en zusje vermoord. En hun moordlust kent geen grenzen. Om uit handen te blijven van die griezels, moet Alice leren hoe ze tegen ze moet vechten. En hiervoor moet ze haar leven toevertrouwen aan de grootste bad boy van school, Cole Holland...

Er zijn al vele soorten parodies op 'Alice in Wonderland' mag wel zeggen dat dit een uniek verhaal is. Het verhaal gaat over Alice die na het ongeluk op haar ouders en zusje Emma liever 'Ali' genoemd wil worden. Haar hele leven lang dacht zij dat haar vader gek was, nooit mochten ze in de avond naar buiten want dan zouden de monsters komen. Haar vader leert haar allerlei vechttechnieken want volgens hem moet ze toch voorbereid zijn. In het ziekenhuis ontmoet ze Kat die haar beste vriendin wordt en haar door dik en dun bijstaat wanneer zij op een nieuwe school terecht komt. Hier komt zij in aanraking met Cole Holland, een 'bad boy' waar volgens zeggen ze uit de buurt moet blijven, maar waar komt die aantrekkingskracht vandaan en wat voor gekke visioenen heeft zij? Al snel breekt de tijd aan dat Alice moet vechten tegen de zombies, en dit is niet zonder consequenties want vele zijn al gestorven.

Het boek komt meteen goed op gang, je bent direct in het verhaal en je wordt erin meegesleurd. Lang geleden dat ik een YA had die dat voor elkaar kreeg. Het verhaal is totaal uniek, het zijn niet de tastbare zombies die wij gewend zijn, en niet iedereen kan ze ook zien. Het zijn geesten die na de dood ervoor gekozen hebben slecht te worden. Dit is al een heel unieke draai aan het verhaal. De personages zijn goed uitgediept en de aantrekkingskracht tussen Alice en Cole is zo goed beschreven dat je het haast zelf voelt en ervaart. Ik moest telkens verder lezen hoe het verder ging. Ben zeer benieuwd naar het tweede deel.