Recensie: Black - D. Bracke

Titel: Black
Auteur: D. Bracke
ISBN: 9789059081987
197 pagina's | Davidsfonds | oktober 2006

D. Bracke:
Dirk Bracke was enkele jaren geleden een postbediende met een behoorlijke kennis over de Neanderthalers. Nu is hij een bekend jeugdauteur met heel wat jeugdromans op zijn naam, waaronder een over de Neanderthalers. In het clubblad van de plaatselijke volleybalclub kon hij zijn pen scherpen. Een volgende stap was het schrijven van Vlaamse Filmpjes. Hij debuteerde met het boek Steen in 1993. Dirk Bracke is ook heel wat bekroningen rijk en enkele van zijn boeken werden vertaald in het Deens, Duits en Spaans. Je herkent zijn boeken aan de realistische benadering van de thematiek, de inleving in het wereldje van jongeren en zijn vlotte, kernachtige stijl.

Sinds ze met The Black Bronx optrekt, heeft Mavela een veel opwindender leven. Gedaan met school en braaf studeren. Bij de jeugdbende van X vindt ze een nieuwe thuis. Ze staat er niet echt bij stil dat haar nieuwe vrienden een slechte reputatie hebben. Voor ze het goed en wel beseft, doet Mavela mee met hun ‘spelletjes’: vandalenstreken, diefstallen, vechtpartijen… Elke dag opnieuw terroriseren ze samen de stad.

‘Ik zou liever hebben dat je niet meer met The Black Bronx omgaat.’

Mavela drukte haar voorhoofd tegen zijn voorhoofd.
‘Ik hoor bij hen’, zei ze eenvoudig. ‘Of ik dat nu wil of niet.’

Mavela ontmoet Marwan. Hij overdondert haar. Kan ze echt zo verliefd worden? Op iemand van een andere bende? Ze weet wat haar te wachten staat als de leden van The Black Bronx dit ontdekken…

In dit boek wordt levensecht beschreven hoe het is om in straatbendes te leven. Jongens en meisjes van rond de 16 vormen samen een straatbende. Diefstal, geweld, rellen, vechtpartijen en groepsverkrachtingen zijn de orde van de dag. Vaak zijn dit jongeren die alle hoop op een toekomst hebben opgegeven. Verscheurde gezinnen, zware trauma’s zijn vaak de oorzaak. De jongelui voelen zich bekeken door de maatschappij waardoor ze zich niet welkom voelen. Een zoektocht naar identiteit.

Een term die ze gebruiken is “Bounty”, dit wil zeggen zwart aan de buitenkant, maar wit van binnen. Ook de term “Allochtonen”, je hebt dan wel een nationaliteit en bent hier opgegroeid, je bent toch anders en je zult altijd een vreemdeling blijven.

“Probeer maar eens werk te vinden met mijn huidskleur en een Arabische naam! Niemand wil me aannemen!”.

In dit verhaal staan twee straatbendes centraal: The Black Bronx (zwarte huidskleur) en de 1080ers (allochtonen). Straatbendes terroriseren de straten in Brussel, wanneer Marie-Evelyne en haar vriendin Daphne winkelen komen ze een neef van Marie-Evelyne tegen. Deze blijkt bij The Black Bronx te horen. David, bendenaam Notorious, neemt Marie onder zijn hoede en dit zorgt ervoor dat zij integreert in deze straatbende onder de naam Mavela. Binnen een paar weken is ze zo gehersenspoeld dat ze volledig opgaat in het bendeleven.

“Enkel in je eigen groep ben je veilig, we gaan voor elkaar door het vuur. Blanken hoeven niet te vechten om gerespecteerd te worden. De groep is belangrijker dan familie”.

“Als je eenmaal bij The Black Bronx bent, blijf je er voor de rest van je leven”.
“Hier tel ik mee, zij zien me niet als een sale négresse die in dit land is aangespoeld”.

Aan de andere kant heb je de 1080ers, deze bende bestaat uit allochtonen, waaronder Marwan. Wanneer beide bendes elkaar ontmoeten worden Marwan en Mavela verliefd. Dit is tegen de bende regels, one-night stands zijn oké, maar geen langere relaties, dat zegt namelijk kan je eigen mannelijke bendeleden niet goed genoeg zijn. Hun verliefdheid begint rooskleurig, totdat de mede-bendeleden erachter komen.

Ontmoetingsplekken zijn metrostations, donkere hoeken en steegjes. Dit verhaal beschrijft de keiharde wereld van de straatbendes, heftig met gruwelijke details. Het confronteert je, het raakt je.