Recensie: De dochter van de parfumeur - Cristina Caboni

Titel: De dochter van de parfumeur
Auteur: Cristina Caboni
ISBN: 9789401603386
352 pagina's | Xander Uitgevers | november 2014

Cristina Caboni:
Cristina Caboni is schrijfster, imker en rozenkweker. Ze heeft een grote belangstelling voor parfum en haar eerste roman is een eerbetoon aan deze fascineerde wereld.

Als Elena Rossini haar vriend betrapt met een ander, verliest ze haar vertrouwen in de liefde. Ze vlucht naar Parijs en gaat aan de slag in de bekende parfumerie Narcissus, waar nog op traditionele wijze parfum wordt gemaakt. Elena komt uit een familie van bekende parfumeurs. Ze heeft het talent van de vrouwen in haar familie geërfd en weet parfums te creëren waar iedereen naar verlangt. Ook al lijkt ze het geluk weer te vinden, toch blijft het verleden haar achtervolgen. Haar ontmoeting met Cail lijkt alles plotseling te veranderen. Kan hij Elenas wonden genezen en haar hart veroveren? En kan Elena haar twijfels en wantrouwen voorgoed laten rusten en gelukkig worden met Cail?

De dochter van de parfumeur is een heerlijke roman over liefde, parfum en familieperikelen. Het is vergelijkbaar met de boeken van Santa Montefiore maar dit boek vloeit niet over van eindeloze romantiek, het neemt je mee in de mooie wereld van parfum.

Hoofdpersoon Elena heeft het in het verleden niet makkelijk gehad, op jonge leeftijd door haar moeder achter gelaten bij haar oma die Elena op wil leiden in de wereld van parfums. Maar Elena probeert zich daar zo lang mogelijk tegen te verzetten. Wanneer zij haar vriend Matteo betrapt met een andere vrouw is het tijd om het roer om te gooien. Haar beste vriendin Monique haalt haar over om naar Parijs te komen om daar te werken voor een bekende parfumerie Narcissus. Ze is nog maar net aangekomen en komt onverwacht de teruggetrokken Cail tegen. Meteen is er een klik tussen beide personen maar ze durven het niet goed met elkaar aan. Maar meer en meer voelen ze zich tot elkaar aangetrokken waarbij er geen weg meer terug is. Ondertussen wordt Elena 'geplaagd' door het geheim van haar grootouder Beatrice, die ooit de perfecte parfum heeft gemaakt. Deze heeft dagboeken achter gelaten maar nooit heeft iemand uit haar familie de formule kunnen achterhalen. Lukt het Elena deze te vinden?

Ik vind het een heerlijk debuut, luchtig, leest als een trein, en voor mij een echte pageturner, heeft mij aardig wat uurtjes slaap gekost omdat ik niet meer kon stoppen met lezen en moest weten wat er verder gebeurde. De auteur weet de geuren zo goed te beschrijven dat je ze bijna zelf ruikt, elk hoofdstuk begint met een kleine inleiding over een bepaalde geur, waar deze voor staat en wat het met iemand kan doen. Achterin het boek is een kleine 'woordenboek' voor geuren te vinden zodat je tijdens het lezen kunt zien waarom deze wordt gebruikt. Veelal wordt het door Elena ook goed beschreven zodat ze je meteen meevoert. Personages vond ik goed uitgewerkt, de enige personage die van mij meer aandacht had mogen krijgen was die van Cail. De reden waarom hij soms reageert is kort en ik moest zelf analyseren waarom hij soms zo reageerde.