Recensie: Dochter van de mangroven - Sarah Lark

Titel: Dochter van de mangroven
Auteur: Sarah Lark
ISBN:9789032514570
512 pagina's | Uitgeverij De Fontein | september 2014
Sarah Lark:
Sarah Lark is een internationaal bestsellerauteur. Al ruim 3 miljoen lezers wereldwijd ontdekten haar schitterende romans over Nieuw-Zeeland en de Caraïben.

Jamaica, 1753. Deirdre groeit op omringd door de liefde van haar moeder Nora en haar stiefvader. Ondanks het schandaal rondom haar geboorte, heeft ze over aandacht van de planterszonen van het eiland niet te klagen. Maar mannen laten haar volledig koud, tot ze de jonge arts Victor Dufresne ontmoet.  Ze trouwen en verhuizen naar Haïti, en het leven lijkt hen toe te lachen. Maar dan laat de jonge, onbezonnen Deirdre zich verleiden tot het maken van een grote fout, en opeens is ze nergens meer zeker van – zelfs niet van haar leven…

Recensie door Marjon:
Ook dit tweede deel van de serie houdt je aandacht vast vanaf de eerste bladzijden. Je wordt meegenomen naar Jamaica en vervolgens naar wat nu de Dominicaanse republiek heet. De slavernij blijft de hoofdrol spelen en wekt afschuw op. Hoe is het mogelijk dat veel blanken in die tijd zo blind waren en zichzelf wijs maakten dat slavernij, martelen, kleineren en nog veel meer narigheid geoorloofd was. Gelukkig dacht niet iedereen er zo over. Nora en Dough zijn tegen slavernij en voeden hun dochter Deidre ook zo op. Deidre trouwt met een man die er ook zo ver denkt, maar dat betekent niet dat ze er niet mee te maken krijgen. En ze maken nog veel meer mee. Ook wordt het gebied waarbinnen het verhaal zich afspeelt uitgebreid naar de andere eilanden. Soms vond ik het vergezocht, maar de schrijfster heeft wel degelijke echte geschiedenis in haar verhaal verwerkt. Het verhaal boeit, is indrukwekkend, mooi en hartverscheurend. Ik kijk uit naar het derde deel.