Recensie: Doodsimpel - Peter James

Titel: Doodsimpel
Auteur: Peter James
ISBN: 9789026138010
400 pagina's | Uitgeverij De Fontein | februari 2015
Peter James:
Peter James is een van de bestverkopende thrillerauteurs ter wereld. Zijn thrillerserie met inspecteur Roy Grace in de hoofdrol, gesitueerd in Brighton, wordt in meer dan dertig talen vertaald. Elk nieuw deel in de serie beland direct na verschijnen onmiddellijk in de hoogste regionen van de bestsellerlijsten. Om zich zo goed mogelijk in te leven in zijn hoofdpersoon, gaat Peter James geregeld mee op patrouille met de lokale politie. Peter James woont afwisselend in Londen en Brighton.

Een macabere grap loopt gruwelijk uit de hand.

Michael Harrison gaat bijna trouwen. Zijn vrienden besluiten hem eens flink te grazen nemen en verzinnen een sinistere grap. Op zijn vrijgezellenavond voeren ze hem dronken, waarna ze hem achterlaten in een doodskist met een fles whisky en een walkietalkie. Maar wanneer de vrienden wegrijden om hem een paar uur flink te laten zweten, krijgen ze een fataal ongeluk. Niemand weet waar Michael is, ook Michael zelf niet, die langzaam ontwaakt uit zijn roes.

Met nog maar drie dagen te gaan voor de bruiloft, wordt hoofdinspecteur Roy Grace ingeschakeld door de bloedmooie en zeer bezorgde verloofde, Ashley Harper. Met maar bar weinig aanknopingspunten moet Grace aan de slag. Zelfs Mark Warren, Michaels beste vriend en zakenpartner, en bij uitstek degene die zou moeten weten waar Michael uithangt, kan hem niet verder helpen. Gaandeweg komt Grace erachter dat de meerdere mensen baat zouden kunnen hebben bij de verdwijning van Michael meer dan iedereen zich realiseert. Want de een zijn dood is de ander zijn brood doodsimpel.

Ten eerste krijgt dit boek absoluut een eervolle vermelding voor de cover. We zien een dichte doodskist, maar als we de helft van de flap open doen, zien we ook nog de inhoud van deze doodskist. Ook de auteur van dit boek is erg gecharmeerd van de cover van de Nederlandse uitgave van zijn boek. Doodsimpel is een herdruk en in de eerste versie is deze cover ook gebruikt. Peter James is niet alleen schrijver, hij produceert daarnaast films en tv-series. Hij is onlangs in Engeland uitgeroepen tot beste crime-schrijver ooit. Zijn boeken zijn heel beeldend beschreven en ook dit boek zie ik zomaar verfilmd worden. Hij heeft meerdere thrillers geschreven met rechercheur Roy Grace in de hoofdrol. Doodsimpel is het eerste boek in deze serie en is nu opnieuw uitgegeven in Nederland. Een goed besluit, want Peter James heeft er absoluut een fan bij.

Het verhaal draait om je absolute nachtmerrie: levend begraven worden. Dit overkomt Michael Harrison; zijn vrienden begraven hem als grap voorafgaand aan zijn bruiloft. Het kan nog erger, want vervolgens verongelukken zijn vrienden en kunnen hem daardoor niet meer opgraven en niemand weet waar Michael is. Rechercheur Roy Grace raakt bij de zaak betrokken en ontdekt dat het verhaal wat minder simpel is dan gedacht. Roy Grace deinst niet terug voor minder conventionele onderzoeksmethoden en zet ook paranormale hulp in. In Doodsimpel leren we Roy Grace ook van de persoonlijke kant kennen. Hij leeft voor zijn werk en draagt een enorme last mee op zijn schouder. Zijn vrouw is een aantal jaren geleden verdwenen en nog steeds heeft hij de hoop haar terug te vinden. In volgende boeken zullen we hier vast meer over te weten komen. Peter James weet de lezer meerdere keren op het verkeerde been te zetten. Hij voert de spanning goed op en dat maakt dat je als lezer wilt blijven doorlezen. Als lezer zit je op het puntje van je stoel, omdat de spanning op geen enkel moment af neemt en de auteur steeds weer voor verrassende wendingen zorgt. Een absolute aanrader!

1. Door de opvallende kaft heb ik hem in handen gehad in de winkel, toch terug gelegd.
    Thuisgekomen bleef dat boek door mijn hoofd spoken en ging eens naar recensies kijken, die waren goed.
    Toch maar weer terug naar de winkel en boek ligt nu mooi te wachten tot ik hem ga lezen, ik ben benieuwd :)