Recensie: Hotel Arcadia - Sunny Singh

Titel: Hotel Arcadia
Auteur: Sunny Singh
ISBN: 9789048821532
256 pagina's | Meridiaan Uitgevers | maart 2015

Sunny Singh:
Sunny Singh studeerde Engelse en Amerikaanse literatuur aan de Brandeis University, deed een master in Spaanse taal, literatuur en cultuur aan de Jawaharlal Nehru University, en een PhD in Barcelona. Ze werkte als journalist in Chili, Mexico en Zuid-Afrika. Hotel Arcadia is haar eerste roman in Nederland.

Sam is oorlogsfotografe. Na een slopende reportage checkt ze als altijd in bij een duur hotel. Vlak voordat een groep terroristen er dood en verderf zaait. De doodsbange hotelmanager, Abhi, sluit zich op in het directiekantoor en probeert van daaruit zo goed als mogelijk met de nog levende gasten te communiceren. Sam kan het niet laten diverse levensgevaarlijke expedities te ondernemen, vindt in een kamer een gewond jongetje, maar ontdekt ook op het dakterras de vermoorde Dieter, de geliefde van Abhi, zoals ze inmiddels weet.

Oorlogsfotograaf Sam, die leeft op adrenaline en een goed overlevingsinstinct heeft, bevindt zich na weer een verblijf in een door oorlog verteerd land in een hotel om bij te komen van haar laatste opdracht. Dit hotel wordt overvallen door rebellen en vanaf dan draait het verhaal om Sam en Abhi, de lokale manager van het hotel. Sam en Abhi zijn echte overlevers. Sam door haar werkervaring en Abhi door zijn opvoeding. Hij is de zoon van een generaal en ook zijn broer is het leger ingegaan. Dat pad heeft hij niet gevolgd en in het boek wordt zijn jeugd beschreven waarin ook hij werd klaargestoomd voor het leger. Abhi voelt zich in zijn jeugd en ook nu een buitenbeentje, maar tijdens de situatie in het hotel weet hij boven zichzelf uit te stijgen. In Hotel Arcadia wordt heel mooi omschreven hoe Abhi de regisseur en toeschouwer is tijdens de gijzeling en Sam de acties uitvoert in het hotel. Ook haar leer je als lezer beter kennen in het boek. Haar moeizame relatie, haar oorlogservaringen en hoe dit haar gevormd heeft. Ook op haar fascinatie voor de doden wordt nader ingegaan.

De hoofdstukken kijken terug op het verleden en tellen terug naar het heden. Dit komt soms wat verwarrend over. Ik snap ook niet helemaal waarom de schrijver deze keuze gemaakt heeft, maar dat is dan ook het enige minpunt aan dit boek. Aan het eind van het boek ontstaat helderheid over de cover; een mooi gekozen foto. Zowel Abhi als Sam komen anders uit de gijzeling en de manier waarop ze deze omwenteling doormaken is prachtig omschreven. De auteur heeft de tijd genomen om heel zorgvuldig de karakters in dit boek uit te werken. Dit boek gaat veel verder dan een gewone thriller of roman en is daarmee uniek in zijn soort.