Recensie: Ik ben bij je - Lorna Minkman

Titel: Ik ben bij je
Auteur: Lorna Minkman
ISBN: 9789044822359
208 pagina's | Uitgeverij Clavis | januari 2015
Lorna Minkman:
"Mijn hoofd zit altijd vol verhalen die ontstaan doordat ik iets meemaak of iemand tegenkom. Zo kan ik tegenover een persoon in de trein zitten en me afvragen wat diegene zal zeggen als ik hem of haar vraag om met mij een ijsje te gaan eten. Zittend in de trein of fietsend door de weilanden heb ik tijd genoeg om daar een mooi verhaal bij te verzinnen. Later ben ik die gaan opschrijven en ben ik schrijfster geworden." (Bron: Lorna Minkman). In 2005 verscheen haar eerste boek: Vader in de verte.

Mijn naam is Sia Heeregrave. Op maandag 6 oktober 2003, enkele weken na mijn zestiende verjaardag, werd ik vermoord. Nadat mijn hart was gestopt met kloppen, sloot ik al mijn gedachten af en wachtte.
Sia Heeregrave leert haar moordenaar kennen in de tweede. Op een dag komt hij als nieuwe leerling de klas binnen. Zijn naam is Darko Krezla en hij is afkomstig uit Bosnië. Samen met zijn vader is hij vanwege de Balkanoorlog naar Nederland gevlucht. Sia is meteen gefascineerd door de jongen met de ondoorgrondelijke, duistere blik in zijn ogen. Wat gaat er om in zijn hoofd? Wat heeft hij meegemaakt? Steen voor steen breekt ze de muur af die hij om zich heen heeft gebouwd. Aarzelend vertelt hij haar de eerste, gruwelijke oorlogsverhalen … later volgen er veel meer.
Een onmogelijke liefde tussen oorlog en vrede...

Dit is het nieuwste Young Adult boek van de schrijfster Lorna Minkman. Het verhaal is gebaseerd op een moord in 2003 in Nijmegen, de 16-jarige Maja Bradaric wordt gewurgd en in brand gestoken. Drie daders (18, 18 en 16) worden opgepakt en berecht. Het motief is nooit echt duidelijk geworden. Lorna Minkman besluit om het vermoorde meisje na haar dood een stem te geven zodat zij het verhaal vertelt. Zij kan vertellen hoe de relatie met haar moordenaar is ontstaan en hoe hij uiteindelijk tot de moord is gekomen.

Een aanrader, zowel voor jongelui als volwassenen, ik heb dit boek met een zucht dichtgeslagen, het spookt nog steeds door mijn hoofd.

Als hij oorlog was en ik vrede? Wat waren we dan samen?

Dit is de vraag die Sia Heeregrave zich stelt over haar omgang met Darko Krezla. Sia Heergrave wordt op 6 oktober, 16 jaar, vermoord. Darko Krezla, 19 jaar, is haar moordenaar.

Je volgt het verhaal door de ogen van Sia, in ik-vorm, ze vertelt over haar omgang met Darko, een uit Bosnië afkomstige jongen, die samen met zijn vader vanwege de Balkanoorlog naar Nederland is gevlucht. Iedereen in de klas vind hem een vreemde gozer, alleen Sia bekommert zich enigszins om hem. Langzamerhand vertelt Darko zijn oorlogsverhalen aan Sia. De gruwelijke feiten, hoe zijn moeder en zusje omkomen. Darko heeft een vreemd soort macht over Sia.

"Toch bleef ik ervan overtuigd dat achter deze extreem verlegen jongen een heel boek schuilging dat ik zo snel mogelijk zou willen lezen"

Soms verdwijnt Darko dagen om dan ineens voor Sia te staan. Hij houdt haar in de gaten. Ze krijgen een soort van beginnende relatie, althans dat denkt Sia. Darko vertelt over de oorlog, Sia denkt dat als hij alles er maar uitgooit hij het verleden kan vergeten.

"Zou ik met mijn vrede zijn oorlog kunnen beëindigen simpelweg door alleen maar te luisteren?"

Darko, heeft stemmingswisselingen "Hij leek ondergedompeld in geweld, ver weg en overdreven onrustig. Ik had gehoopt dat de oorlog in zijn hoofd zou stoppen zodra hij mij de gelegenheid zou geven om hem werkelijk te leren kennen. Maar hij had zich verder teruggetrokken in de loopgraven van zijn eigen strijd".

Paulien haar beste vriendin waarschuwt geregeld dat er iets niet klopt aan Darko, maar Sia neemt hem in bescherming met alle gevolgen van dien. Sia wordt vermoord  "Onze gezinstoren viel om als in het spelletje Jenga. Ik was het uitgeschoven blokje dat het bouwwerk had doen instorten". Darko wordt opgepakt en geeft als enige verklaring: "Sia Heeregrave is het slachtoffer geworden van mijn oorlog". Ervaringen tijdens de oorlog in Bosnië zouden de geestesziekte van de dader mogelijk hebben versterkt.

1. Klinkt als een mooi en heftig boek. Bijzonder dat het op een waargebeurde moord is gebaseerd.

2. Ik heb het boek gelezen en ik vond het geweldig. Ik hou van spannende boeken met drama. Ik maak nu een boekverslag erover. Deze boek is zeker een aanrader voor mensen die houden van drama, misdaad en mysterie. Deze boek was zo goed dat ik ben begonnen om meer boeken te lezen. :D