Recensie: KAYA CRIME - Tot de dood ons scheidt - Eva Burgers

Titel: KAYA CRIME - Tot de dood ons scheidt
Auteur: Eva Burgers
ISBN: 9789020609820
160 pagina's | Uitgeverij Kluitman | februari 2015
Eva Burgers:
Eva Burgers werkte jarenlang als rechercheur op de afdeling zware criminaliteit. Daarnaast heeft ze als journalist bij verschillende kranten gewerkt en als redactiemedewerker bij een uitgeverij. Haar liefde voor schrijven en kennis van justitiële zaken combineert ze in haar boeken. Burgers schreef eerder de Spotlight-trilogie. Stille getuige is haar eerste jeugdthriller.

De boekenserie KAYA CRIME speelt zich af in het bruisende Amsterdam. De 23-jarige rechercheur KAYA Elysee werd na haar opleiding aan de politieacademie aan het bureau Koninginneweg geplaatst. Met een klein team onderzoekt ze de zware misdrijven in hun werkgebied. Kaya vormt een hecht verhoorkoppel met collega Chris. Met veel passie en creativiteit gaan zij bij elke zaak op zoek naar de waarheid. Ieder boek uit de KAYA CRIME-reeks behelst een actueel thema en een afgeronde zaak.

Deel 2: Kaya Crime - Tot de dood ons scheidt
Kaya Elyssee onderzoekt samen met haar collega Chris een woningbrand. Er is een vrouw omgekomen en een meisje. De brandweer heeft het vermoeden dat de brand is aangestoken. Als Kaya en Chris een gesprek hebben met Bas, de ex-man van de omgekomen vrouw, en vader van het jonge meisje, zegt hij een vermoeden te hebben wie de brand gesticht heeft. Hij vermoedt dat Rob, een plaatselijke junk het heeft gedaan. Al tijden scharrelde hij in de buurt rond, op zoek naar eten en geld. Zijn ex-vrouw, Ellen en dochter Helena hadden hem al vaak gezegd dat ze bang voor hem waren. Bas gaat kapot van verdriet om het verlies van zijn dierbaren. Hun contact was na de scheiding prima, en de toekomst zag er positief uit.

Weer een heerlijk leesbaar verhaal, wel deel 1 eerst lezen in verband met flashbacks. Kaya en Chris zorgen er weer voor dat ook deze zaak wordt opgelost.

Eva Burgers heeft jarenlang zelf als rechercheur op de afdeling zware criminaliteit gewerkt, voordat ze koos voor het schrijverschap. Haar jarenlange ervaring gebruikt ze nu in haar boeken.

Ook in dit deel werkt Kaya Elysee weer nauw samen met Chris, samen vormen ze een sterk verhoorkoppel. Deze keer onderzoeken ze een woningbrand waarbij een moeder en dochtertje om het leven komen. Wanneer ze op de plaats delict aankomen is al gauw duidelijk dat het om een aangestoken brand gaat. Ze verhoren Peter, de ex-man en vader van de slachtoffers, Rob een zwerver die daar vaak in de buurt rondhing en de nieuwe vriendin van Peter, Laura. Steeds komen ze dichterbij de dader, verrassende gegevens in deze zaak zorgen voor een andere wending. Is het een crime passionel? Is Laura wel zo onschuldig? De kernwoorden in deze zaak zijn: vertrouwen, obsessie en onverwerkt verleden.

Dit onderwerp sprak mij meer aan dan het onderwerp van het eerste deel "Loverboys". Voor dit boek geef ik dan ook 4* en hoop snel het derde deel te kunnen gaan lezen.