Recensie: Komt een vrouw bij de hacker - Maria Genova

Auteur: Maria Genova
Genre: Mens & Maatschappij
ISBN: 9789089752925
224 pagina's | Just Publishers | januari 2014
Maria Genova:
Maria Genova is journalist en schrijver. Met haar debuutroman Communisme, sex en leugens, over het leven van gewone mensen achter het IJzeren Gordijn, won ze De Looier Debutanten Prijs.

Iedereen klikt wel `s argeloos een linkje aan op een website. Steeds vaker heeft dit schokkende gevolgen. Opeens staan er honderden gestolen autos op je naam, wordt je bankpas geblokkeerd en bonzen deurwaarders op je deur. Tot overmaat van ramp houdt de politie je aan voor delicten die je niet gepleegd hebt. Welkom in de wereld van de identiteitsfraude. Alleen in Nederland en Vlaanderen zijn dagelijks vele honderden mensen het slachtoffer van deze vorm van criminaliteit. Hun aantal groeit razendsnel. Justitie staat met de handen in het haar. In 'Komt een vrouw bij de h@cker' toont Maria Genova aan dat je geen bijzondere talenten hoeft te hebben om alles over iemand te weten te komen, om leningen op zijn naam af te sluiten of om te zorgen dat de verkeerde persoon in de gevangenis belandt. Voor haar boek laat Maria Genova zich hacken. Met een onthutsend resultaat. Ook begeeft ze zich zelf op het schimmige hackerspad. Na een schokkende, maar soms ook hilarische zoektocht op het randje van de privacy, kijk je met heel andere ogen naar je computer. Het boek eindigt met talloze tips van experts om identiteitsfraude te voorkomen.

Recensie door Coenraad:
In Er komt een vrouw bij een hacker duikt Maria Genova in de digitale wereld en neemt ze je mee hoe makkelijk het is om iemand zijn laptop/pc/mobiele telefoon te hacken en wat de gevolgen ervan zijn. Maria gaat op zoek naar een hacker om haar computer te hacken. Tijdens deze zoektocht komt ze allerlei vormen tegen om iemand te hacken. De verhalen die ze te horen krijgt over wat de gevolgen zijn en dat men bij de politie nul op rekest krijgt omtrent aangifte van internetcriminelen.

In dit boek laat Maria zien hoe makkelijk iedereen eigenlijk omgaat met zijn  of haar gegevens. Het zijn korte hoofdstukken die makkelijk lezen en tijdens het lezen van de verhalen komt er ook regelmatig een blijk van herkenning. Spanning zit er niet in maar wel ongeloof, hoe makkelijk het eigenlijk is. Ook voor mensen die zeggen dat ze digibeet zijn is het in duidelijke en begrijpelijke taal geschreven. Ook de misbruik op verschillende fronten worden aangekaart en dat het allemaal zo moeilijk is om je eerlijkheid aan te tonen. Aan het einde van het boek staan veel nuttige tips die je kunt toepassen om je een stuk veiliger op het internet te voelen.

In het begin van het boek had ik zoiets van; dit boek is niet echt iets voor mij , maar gaandeweg werd het steeds interessanter. De schrijfstijl is vrij toegankelijk en in zeer makkelijke taal geschreven en dit komt ten goede aan de uitleg. Ik denk dat iedereen die het boek leest een vorm van herkenning heeft; oooo dat doe ik ook en dat ook en ook bij een aantal dingen dat zou ik nu nooit doen of dit heb ik nog nooit gedaan. En toch doen we er allemaal aan mee. Kortom een boek met een les over digitale veiligheid.

1. Interessant onderwerp, zeker een boek dat ik graag zou willen lezen!