Recensie: Laat me niet alleen - Gilly Macmillan

Titel: Laat me niet alleen
Auteur: Gilly Macmillan
ISBN: 9789026329463
492 pagina's | Ambo|Antos | maart 2015
Gilly Macmillan:
Laat me niet alleen van Gilly Macmillan was dé verrassing op de Londen Book Fair 2014. Het werd direct aan meerdere landen verkocht, waarmee Macmillan zich in één klap vestigde als thrillerauteur van formaat. Ze woont in Bristol met haar man en drie kinderen.

Op de dag dat Ben, de achtjarige zoon van Rachel Jenner, vermist raakt stort Rachels wereld in. Ze is compleet onvoorbereid op de felheid waarmee ze wordt aangevallen door de media. Van de krant tot blogs: iedereen heeft een mening over haar. Ze liet Ben eventjes alleen en nu is hij verdwenen – het hele land vindt dat zij schuld aan zijn verdwijning heeft. Maar wat heeft er werkelijk die middag plaatsgevonden? Radeloos gaat ze op zoek naar hem. Gevangen tussen angst over het lot van haar zoon, de druk van het politieonderzoek en van de publieke opinie moet Rachel de afschuwelijke waarheid onder ogen zien: er is niemand, zelfs niet in haar familie, die ze kan vertrouwen…

Een gewone zondagmiddag, moeder en zoon laten hun hond uit, zoals iedere zondag. Dit keer laat de moeder haar zoon iets meer vrijheid en mag hij alleen naar het slingertouw lopen, samen met de hond. Dit verandert het leven van moeder Rachel en zoontje Ben voorgoed.

Negen dagen duurt de zoektocht naar de verdwenen Benedict (Ben) Finch, een 8-jarige jongen. Dit boek vertelt het verhaal vooral door de ogen van de moeder en hoe het politieonderzoek te werk gaat. Veel politiewerk heeft er die dagen plaatsgevonden en je maakt het al lezende zelf mee. Tot in kleine details wordt het speurwerk verteld, de bronnen achterhaald.

Adjudant Jim Clemo, straalt gezag uit, heeft een zakelijke houding en oefent macht uit op het leven van de moeder Rachel en vader John. Emma Zhang, familierechercheur, is vriendelijk en helpt moeder Rachel een weg te banen door deze afschuwelijke tijd. Moeder Rachel Jenner, die tijdens de persconferentie haar verdriet niet in de hand kan houden en de ontvoerder van haar kind uitdaagt, wordt onberekenbaar verklaard. De sociaal media belastert haar publiekelijk, ze wordt neergezet als onverantwoordelijk. "Ik wilde haar straffen omdat je kinderen nooit uit het oog moet verliezen"Ze is gescheiden en neemt de opvoeding in haar eentje op zich. Tijdens deze dagen krijgt zij steun van haar zus en beste vriendin. Ook deze blijken geheimen met zich mee te dragen, waardoor Rachel ook hun niet meer vertrouwen kan. "Mensen niet altijd zijn wat ze lijken".

Vader John Finch, wordt neergezet als een onberispelijke meneer, chirurg en getrouwd met zijn nieuwe vrouw Katrina. Rachel blijf overtuigd dat haar zoon Ben nog leeft en gaat tot het uiterste om hem weer levend in haar armen te sluiten. "Je bent moeder. Je moet je sterk houden".

Een goed geschreven verhaal, veel details. Soms naar mijn idee iets te veel waardoor ik die stukjes tekst snel doorlas. Het eigenlijke verhaal vertelt door moeder Rachel is bloedstollend, gewoon recht uit het hart.