Recensie: Licht! - Hugh Fearnley-Whittingstall

Recensie: Thea
Genre: Kookboeken
ISBN: 9789023014515
416 pagina's | Gottmer Uitgevers Groep | februari 2015

Hugh Fearnley-Whittingstall:
"We all know that food can often be the source of great pleasure. My question is, why isn''t it always?" (Hugh Fearnley-Whittingstall)

Hugh Fearnley-Whittingstall is een Britse culinair journalist en tv-maker. Al jaren worden zijn boeken over echt voedsel bestsellers en zijn uitzendingen op de BBC goed bekeken. Hugh is een bekend voorstander van dierenrechten en voert regelmatig acties in Groot Brittannie tegen supermarkten en de bio-industrie.

Informatie achterflap:
Gezonde recepten? Wanneer je een keer geen tijd of inspiratie hebt om voedzame en gezonde recepten klaar te maken, grijp dan niet naar afhaaleten, kant-en-klare maaltijden of zware pastagerechten. Want in Licht! heeft Hugh Fearnley-Whittingstall 170 simpele, goedkope en vooral gezonde recepten verzameld. De recepten zijn allemaal tarwe- en zuivelvrij, maar daarom niet minder smaakvol of voedzaam.

Recensie door Thea:
„Goed eten heeft een positief effect op je. Echt heerlijke, honger stillende recepten hoeven niet ingewikkeld te zijn of al je tijd in beslag te nemen. Bovendien is het allerminst nodig dat gerechten zwaar zijn en veel vet bevatten. Ten slotte is gezond eten zeker niet spartaans of beperkend en hoef je er nauwelijks iets voor op te geven.”

Na ontvangst van het boek kan ik niet wachten om het door te bladeren, te bekijken en vooral te bedenken welk recept ik als eerste zal gaan maken. In gedachten maak ik een boodschappenlijstje van de benodigde ingrediënten. Hoe verder ik het boek doorblader, hoe enthousiaster ik word van alle recepten en hoe meer zin ik krijg om ermee aan de slag te gaan. Het boek kwam precies op het juiste moment, ivm gezondheidsklachten was ik reeds eerder bezig met gezonde voeding, maar hierin was door omstandigheden nogal de klad gekomen. Ik stond net op het punt om me weer op gezonde voeding te gaan richten, en nieuwe recepten waren/zijn dan ook zeer welkom.

De auteur is bekend van zijn boek Veg! waarvan meer dan 25.000 exemplaren zijn verkocht, een boek welke hier nog hoog op de verlanglijst staat. Het boek Licht! is het vierde River Cottage-kookboek. Het boek is opgedeeld in verschillende hoofdstukken waarbij steeds een thema centraal staat; Ontbijt, Bakken, Soep, Salade, Vis, Vlees, Groente, Fruit, Lekkers. Bij elk hoofdstuk geeft de auteur voorafgaand aan de recepten informatie en tips. Het boek bevat maar liefst 50 recepten die geschikt zijn om mee te nemen, te herkennen aan een icoontje van een lunchtrommel. Ook hebben bijna de helft van de recepten uit het boek een korte bereidingstijd, te herkennen aan het stopwatch icoontje bij het recept. Alle recepten zijn tarwe- en zuivelvrij. Sommige gerechten zijn tevens glutenvrij. Achterin het boek vinden we, naast een alfabetisch register van alle recepten, een handig overzicht van alle glutenvrije recepten.

„Iedereen moet gezond kunnen koken zonder veel gedoe..”

Daarnaast geeft de auteur ook informatie over gebruikte ingrediënten en zijn zienswijze op ingrediënten als zuivel en tarwe; zijn deze ingrediënten wel zo goed voor ons, hebben we ze echt nodig en zijn ze niet te vervangen door andere, gezondere ingrediënten? Ingrediënten als koolzaadolie, rauwe kokosolie, rogge-, boekweit- en rijstemeel, gemalen noten, zaden en peulvruchten.

„Hopelijk laat dit boek ruimschoots zien dat gezond eten niet gaat over iets opgeven of iets niet mogen. Integendeel, je zoektocht naar ‚tarwe- en zuivelloosheid’ wordt een heerlijke ontdekkingsreis. Nieuwe granen, nieuwe oliën, nieuwe smaken en nieuwe combinaties - tel dit alles bij elkaar op en nieuwe levensvreugde zal je deel zijn!”

Smaakvolle, gezonde en makkelijk te bereiden gerechten, bestaande uit slechts enkele ingrediënten, vaak met een korte bereidingstijd; naar mijn mening een ideale combinatie. Bij elk recept wordt een afbeelding getoond van  het gerecht, een afbeelding welke de lezer prikkelt om aan de slag te gaan. Al bladerend door het boek kom ik zoveel recepten tegen die ik meteen uit wil proberen, maar als chocoholic moet ik natuurlijk toch écht eerst het recept voor zelfgemaakte Chocolade-hazelnootspread uitproberen. En wat een geweldig lekkere spread, ik kon er niet vanaf blijven, de verleiding was te groot, mijn spread was dan ook in een mum van tijd op. Deze spread is heerlijk op de Maanzaad havercrackers uit het boek. Waar ik ook benieuwd naar was, was de Chocolade-bonentaart. Bonen in een taart, eh, een merkwaardige combinatie. Overheerst de smaak van deze bonen dan niet? Ik weet niet goed wat hiervan te denken maar vooral te verwachten, ik besluit meteen aan de slag te gaan, mijn nieuwsgierigheid is gewekt. Wat een heerlijke smeuïge taart! Dit is zéker een recept welke ik vaker zal gaan maken!

Zoveel heerlijke gerechten, wat te denken van: Limoenige bananen (het friszure van limoen gecombineerd met het zoete van banaan, geweldige combinatie), Honing pina colada smoothie (lekker!), Ontbijtpannenkoekjes met pompoenpitten (ook lekker, hoewel ik boekweitmeel vervangen heb in volkorenmeel), Maanzaad havercrackers (verrukkelijk met een laag zelfgemaakte Chocolade-hazelnootspread), haver-noten-fruitkoekjes (lekker hoewel iets krokantere koekjes mijn voorkeur hebben), Gebakken aubergines met zoetzure tomaten (een aanrader!).

Ik ben nog lang niet uit geëxperimenteerd met de recepten uit het boek. Mijn lijst met gerechten uit het boek welke ik nog wil gaan maken is te lang op hier op te noemen, maar enkele voorbeelden zijn: Wortel-maisbrood,  Kikkererwtensoep, Soep van nectarines en frambozen, diverse salades als Peer met bosbessen, tijm en dadels, Vijgensalade met bramen en walnoten, Sinaasappel-bietjessalade met geroosterde pitjes, Geurige kip met noten, Lamscurry met cashewnoten,   Notenboontjes met sinaasappel en wat te denken van Hazelnoot-chocoladetaart en Ultra chocoladebrownies…

Het boek is écht een aanrader voor wie op zoek is naar smakelijke, makkelijk te bereiden én vooral gezonde gerechten zonder tarwe en zuivel welke tevens weinig bereidingstijd in beslag nemen. Het boek krijgt hier een prominente plek in de keuken, ik zal er de komende tijd nog vaak gerechten uit maken!

1. Oh dit boek heb ik laatst ook al doorgebladerd, echt iets voor mij! En nu jij ook al enthousiast bent!