Recensie: Mont Blanc - Suzanne Vermeer

Titel: Mont Blanc
Auteur: Suzanne Vermeer
Recensie: Sabrina
ISBN: 9789400504707
272 pagina's | A.W. Bruna Uitgevers | januari 2015

Suzanne Vermeer:
Suzanne Vermeer is het pseudoniem van de in juni 2011 overleden auteur Paul Goeken. In 2002 debuteerde hij met zijn eerste thriller onder zijn eigen naam. Na vier titels ontstond het idee om daarnaast andere boeken onder pseudoniem uit te brengen. All-inclusive (2006) was het eerste boek op naam van Suzanne Vermeer en werd meteen een bestseller. Ook voor de volgende boeken waren de reisbranche en het toerisme het uitgangspunt en inmiddels is dat het unieke handelsmerk geworden voor deze ijzersterke vakantiethrillers. Alle titels ( All inclusiveDe vluchtZomertijdCruiseAprès-skiDe suiteZwarte pisteBella ItaliaNoorderlichtBon Bini BeachHet chaletRoute du soleilWinterbeg en Goudkust) zijn in de bestsellerlijst verschenen. Cruise werd in 2010 genomineerd voor de NS Publieksprijs, Noorderlicht in 2012.

Wanneer Laura bij een reorganisatie haar baan verliest, vraagt haar vriend Tim haar om in zijn bedrijf te komen werken. Zijn zakenpartner en boezemvriend Sander ziet dat echter helemaal niet zitten. Laura snapt zijn reactie niet zo goed, ze kan toch goed opschieten met Sander, en al helemaal niet waar de spanning tussen Sander en Tim vandaan komt. Daarbovenop komt de plotselinge onthulling dat Tim onvruchtbaar is, iets waarop zijn vorige relatie is stukgelopen. Als hij dit bewust voor Laura verborgen heeft gehouden, heeft hij dan misschien over meer zaken gelogen? Zijn bijvoorbeeld de geheimzinnige brieven die Laura bij hem thuis vindt ook afkomstig van zijn ex?

Vol twijfel vertrekt Laura met Tim en Sander naar Chamonix, aan de voet van de Mont Blanc. Maar wat een ontspannen wintersportvakantie had moeten worden, draait langzaam maar zeker uit op een nachtmerrie. Tim en Sander gedragen zich allebei steeds vreemder, iets wat te maken lijkt te hebben met een zekere Cindy die in Chamonix werkt. En een reeks angstaanjagende gebeurtenissen doet Laura steeds meer beseffen dat er iets goed fout zit. Wat het hoogtepunt van de week had moeten worden, draait uit op een vreselijk drama.

Recensie door Sabrina:
Een heerlijk boek om te lezen, het is zo geschreven dat je de sfeer van het verhaal beleeft, een heerlijk wintersportsfeertje met wel de nodige spanning. Als lezer wordt je af en toe op een dwaalspoor gezet, zit het zo of toch niet, met een goed complot.

Het gaat over Laura en haar vriend Tim en collega/vriend Sander. Laura verliest haar baan, waardoor Tim aanbiedt bij hem en Sander te komen werken. Eerst wil ze dit niet, maar dan aanvaard ze het toch, ze merkt echter al snel dat er enkele dingen niet kloppen, zowel Tim als Sander houden iets geheim voor haar.

Om de pret niet te bederven gaan ze heerlijk op wintersport, maar dit wordt toch niet zo’n leuke vakantie, er komen steeds meer geheimen boven tafel. En Laura wordt steeds onzekerder. En waar komen die bedreigingen vandaan, het lijkt wel of Sander er meer van af weet.

“Het was waarschijnlijk het beste om het ding terug te stoppen in Sanders jaszak en hem er in eerste instantie niet mee te confronteren. Ze moest eerst weten of hij wel te vertrouwen was. Nooit eerder had ze daaraan getwijfeld.”

En is Tim ook wel de juiste man waar ze mee wil doorgaan en wie is die vrouw die haar achtervolgt? Waarom gaat Tim met Cindy op stap?

“Hij was weer in een druk gesprek verwikkeld met Cindy en had haar niet gezien. Wat moest ze nou doen? Tim confronteren of hem volgen om te zien wat hij van plan was? Ze besloot tot het laatste. Confronteren kon altijd nog, maar door hem te volgen kon ze wel met eigen ogen zien wat hij deed. Dat was blijkbaar de enige manier om de waarheid te achterhalen, want op zijn woord kon ze hem niet meer geloven.”

En zo gebeuren er de ergste dingen … spannend. Het is ook echt een verhaal welke waargebeurd kan zijn, al is het soms misschien een beetje te ver gezocht, maar dat mag wel bij zo’n boek. Ik heb genoten van dit verhaal.

1. Ik twijfel laatste tijd enorm of ik wel de boeken van Suzanne Vermeer moet gaan lezen, de laatste paar die ik las vond ik enorm slecht en totaal niet spannend, misschien moet ik het weer eens een gok geven..