Recensies: De crypte - Amanda Stevens

Titel: De Crypte
Auteur: Amanda Stevens
Recensie: Clasien, Marjon. Miranda
ISBN: 9789034752949
382 pagina's | Harlequin Holland | maart 2012

Amanda Stevens:
Amanda Stevens groeide op in de Ozarks, een gebied dat bekendstaat om zijn meren, bergen en - wat voor haar ontwikkeling veel belangrijker bleek - een sterke hang naar folklore en bijgeloof. Nadat Amanda in de jaren tachtig tot de conclusie was gekomen dat een carrière bij de Amerikaanse belastingdienst toch niet helemaal was wat ze in gedachten had, ging ze Engelse taal- en letterkunde studeren aan de universiteit van Houston. Niet lang daarna verscheen haar eerste boek. Vele jaren en boeken later, en op zoek naar een inspiratie voor een nieuw project, las Amanda iets over een zeldzaam beroep: het restaureren van oude begraafplaatsen. Dit trok onmiddellijk haar aandacht, en gecombineerd met haar voorliefde voor thrillers en spookverhalen was het fundament voor de Dodenrijk-trilogie snel gelegd.
Een jonge vrouw is op gruwelijke wijze vermoord en achtergelaten in een graf dat niet het hare is. Voor rechercheur John Devlin, die op de zaak wordt gezet, roept vooral de plek waarop ze is aangetroffen vragen op. Een historisch kerkhof in Charleston, dat al tientallen jaren niet meer wordt gebruikt. Waarom heeft de moordenaar haar juist daar begraven? En waarom in het graf van een veertienjarig meisje dat lang geleden aan roodvonk overleed? Hij besluit de hulp in te roepen van Amelia Gray. Zij restaureert historische begraafplaatsen en kent de situatie op het kerkhof goed. Daarnaast is zij de enige die meer weet over de symbolische betekenis van de inscripties op het graf teksten waarvan Devlin hoopt dat ze hem naar de dader zullen leiden. Amelia, die van kinds af aan vertrouwd is met de geesten die onder de mensen dwalen en jong geleerd heeft ze op een afstand te houden, beseft al snel dat ze zich nu op gevaarlijk terrein begeeft. Want met de teksten leidt de moordenaar haar niet alleen naar de andere slachtoffers die hij heeft gemaakt, hij lokt haar ook in een val. Omdat zij - door haar gave - zijn uiteindelijke doelwit is...

Een erg verassend onderwerp, ik heb nog nooit eerder een thriller gelezen over iemand die geesten kan zien. Het is een spannend boek. Verassende personages en leuke verhaallijn. Spannend tot het einde, onverwachte moordenaar! Hoe verder je in het boek komt hoe beter die wordt, dus ga ik zeker deel 2 en 3 ook nog lezen. Samen vormen de boeken De dodenrijk-trilogie.

Wow, wow, wow. Ik ben geen liefhebber van Fantasy maar dit is vanuit de ‘gewone’ wereld geschreven en dan is het juist zo boeiend. Vanaf bladzijde een zat ik er in. Amelia is iemand om wie je gaat geven terwijl je haar verhaal volgt. Ze raakt ongewild betrokken bij een moordzaak. Eerst lijkt het eenvoudig maar daarna blijkt dat er veel meer achter zit. Het gaat terug naar een ver verleden. De geesten die Amelia kan zien worden op een boeiende manier in het verhaal verwerkt, net als de spanning tussen Devlin en Amelia. Het verhaal is een echte pageturner, vol spannende momenten met het laatste stuk als hoogtepunt. Er zijn nog twee vervolgboeken heb ik begrepen. Die ga ik zeker lezen! Wat een aanrader!

Miranda:
Amelia is eind 20 en restaureert voor haar beroep grafgraven, zij kan al van jongs af aan geesten zien net zoals haar vader. Haar vader heeft haar altijd gewaarschuwd nooit aan een geest te laten merken dat je hem kunt zien. Dat is één van de hoofdregels waar Amelia haar hele leven lang aan moet houden. Want wanneer je de poort eenmaal opent is het lastig deze weer te sluiten.

Wanneer Amelia op een oude grafplaats in Charleston bezig is, wordt ze opgeschrikt door een moord. Een jonge vrouw is in een graf gevonden waarvan de eigenaar aan roodvonk is overleden. Zo komt ze in aanraking met rechercheur John Devlin. Hij vraagt haar hem te helpen bij het zoeken van de dader, door meer uitleg te geven over de teksten en symbolen die op de grafstenen gegraveerd staan. Vanaf het begin af aan voelt Amelia een sterke aantrekkingskracht naar hem toe. Maar John wordt vergezeld door twee geesten, een vrouw met een exotische gelaatstrekken en een klein meisje. Als het onderzoek vordert wordt het voor Amelia steeds lastiger om niet in aanraking met geesten te komen, het lijkt er steeds meer en meer op dat zij de regels aan het breken is. Zowat overal waar zij komt duiken er geesten op, en tot haar grote schrik ook steeds meer slachtoffers die op de oude begraafplaats achter gelaten worden.

Het boek leest lekker weg, niet te lange hoofdstukken, makkelijk geschreven zou het daarom geen literaire thriller noemen, eerder een paranormale thriller met een romantisch tintje, kan alleen maar zeggen je haat het of je bent er helemaal weg van. Ik zelf heb zeer genoten van het boek.