Recensie: 10.000 Cabrio's - Frank Schouten

Titel: 10.000 Cabrio's
Auteur: Frank Schouten
Genre: Waargebeurd; gezondheid
ISBN: 9789081822015
112 pagina's | Uitgeverij Harpoen | maart 2015

Informatie over inhoud:
Voor huisarts Nathalie van Amsterdam heeft het mannelijk lid geen geheimen meer. Een bijzonder record heeft ze op haar naam staan: dat van de meeste verrichte besnijdenissen in Nederland. Ze heeft 10.000 piemels onder handen gehad en geldt onder vakgenoten als dé specialiste in Nederland. De ongekroonde 'koningin van het lid' ontvangt van jong tot oud in speciale besnijdeniscentra in Den Haag, Rotterdam, Maastricht en Gouda. Tienduizend piemels met een open dakje. Haar meest bijzondere belevenissen zijn nu opgetekend in dit opzienbarende boekje. Ruim honderd pagina's met smeuiige 'korte stukjes'. Emotie afgewisseld met verbazing, informatie doorspekt met humor.

Bij een cabrio denk je toch gauw aan een mooie auto, maar niets is minder waar. In dit boek gaat het om de piemel met een open dak; namelijk de besneden piemel. In eerste instantie is er bij mij wat verwarring over de schrijver. Op de achterkant van het boek staat namelijk een foto van besnijdenisarts Nathalie van Amsterdam en het boek is in ik-persoon geschreven vanuit haar beleving. De auteur is echter Frank Schouten, hij is voormalig AD-journalist. Ik wil ook even aandacht vragen voor de mooie striptekening op de cover. In dit boek zijn de belevenissen van Nathalie van Amsterdam opgetekend in vier besnijdeniscentra in Nederland. Het zijn korte verhalen met humor geschreven, gemixt met feitelijke informatie over de besnijdenis en bijvoorbeeld ook medische redenen die er kunnen zijn om tot besnijdenis over te gaan. Het boek is luchtig geschreven en leest vlot weg. De humor vind ik soms wat flauw. De anekdotes daarentegen die wat serieuzer zijn, zijn mooi omschreven. Zoals de emoties van een Marokkaanse vader die bij de besnijdenis van zijn zoon weer aan zijn eigen traumatische besnijdenis moet denken. Ook de respectvolle manier waarop Nathalie van Amsterdam in de besnijdeniscentra met andere culturen omgaat en daar ruimte aan geeft, is mooi omschreven. Dit boek is meer dan ‘gewoon’ 10.000 piemels, het geeft ook een intiem inkijkje in andere culturen in Nederland.

Ik zal voorlopig geen piemel meer kunnen bekijken zonder een kritische blik te werpen op vorm en lengte. De piemel zal nooit meer hetzelfde zijn na het lezen van dit boek.