Recensie: De Dameszwemclub - Barbara Zitwer

Auteur: Barbare J. Zitwer
Recensie: Sabrina
ISBN: 9789401600682
271 pagina's | Xander Uitgevers | 2013
Barbara Zitwer:
Barbara Zitwer is schrijver, literair agent en filmproducer. De Dameszwemclub is haar eerste roman. Zitwer woont in New York en zwemt zo vaak mogelijk buiten in de natuur

Als Joey Rubin, een overwerkte architecte uit New York, op een ochtend een groep oudere Engelse dames in een ijskoud meer ziet zwemmen, denkt ze dat ze wel gek moeten zijn. Maar dan dagen ze haar uit om mee te zwemmen... Joey is in de Cotswolds in Engeland voor de restauratie van het prachtige Stanway House. Haar verblijf loopt niet makkelijk, de lokale bevolking ziet haar niet staan, de conciërge van het landhuis lijkt haar te willen dwarsbomen en de hereniging met haar jeugdvriendin Sarah verloopt alles behalve soepel. Joey krijgt het gevoel dat ze niets goeds kan doen. Dan leert ze 'De Dames Zwemclub' kennen en neemt ze dagelijks samen met deze vijf pittige tantes die allen de tachtig al zijn gepasseerd een duik in het ijskoude meertje op het landgoed. Voor Joey is de kennismaking met deze levenswijze en optimistische vrouwen het begin van bijzondere veranderingen. Ze vindt zichzelf en - heel verrassend - uiteindelijk ook haar grote liefde.

Recensie door Sabrina:
Heerlijk verhaal om te lezen. Een luchtige roman waar je de sfeer van proeft. Het gaat over een vrouw die een drukke baan heeft en een aanbod krijgt om voor haar werk naar Engeland toe te gaan om daar een opdracht aan te nemen om van een een landgoed een mooi wellness center te maken. Daar ontmoet ze een paar excentrieke oudere dames die iedere dag een duik nemen in een kleine vijver, al is het min tien, zwemmen doen ze… Zelf vindt ze dit maar een rare gewoonte maar op een of andere manier wordt ze toch overgehaald door de dames.

”Er waaide een ijzige briesje over het wateroppervlak. Ze stak haar handen in de vijver en kon zich nog net inhouden om niet te gillen. Deze vrouwen waren gestoord! Het water was zo koud dat het Joey verbaasde dat het niet was bevroren.”

Ze trekt ieder dag met de dames op, waardoor ze ook de dames beter leert kennen, zo hebben ze ieder de eigen meningen.

Ze ontmoet ook een leuke man, Ian en zijn dochter Lily. Al is hij in het begin heel stug, maar door het contact met de dames komt ze er ook achter wat daar de reden voor is. En al moeten ze wel alle twee hun eigen problemen en geweten opzij zetten, er bloeit toch iets op tussen die twee.

Ik vond dit boek echt een eigentijdse feelgoodroman, zonder klefheid. En een heerlijk sfeertje. Ik geef het boek vier sterren, echt een aanrader.