Recensie: De doden hebben geen verhaal - Gard Sveen

Titel: De doden hebben geen verhaal
Auteur: Gard Sveen
ISBN: 9789400505452
480 pagina's | A.W. Bruna Uitgevers | april 2015
Gard Sveen:
Gard Sveen (1969) werkt als senior adviseur bij het Noorse ministerie van Defensie. Zijn indrukwekkende debuut De doden hebben geen verhaal werd bekroond met zowel de Gouden Revolver, voor de beste Noorse thriller, als de prestigieuze Glazen Sleutel, voor de beste thriller van heel Scandinavië. De enige andere auteur die voor zijn debuut beide prijzen wist binnen te slepen was Jo Nesbø in 1998. Daarnaast won Sveen onlangs de Maurits Hansen Award voor het beste Noorse thrillerdebuut.

Enkele weken nadat er in het bosrijke gebied rond Nordmarka oude botfragmenten werden gevonden, vermoedelijk uit de Tweede Wereldoorlog, wordt de oude verzetsman Carl Oscar Krogh dood aangetroffen in zijn huis.  De Olose inspecteur Tommy Bergman en zijn team onderzoeken het verband tussen beide zaken. Ze ontdekken dat Krogh tijdens de oorlog de rechterhand was van de legendarische verzetsstrijder Kai Holt. Hij was tevens een van de laatste personen die probeerde de toedracht van Holts mysterieuze dood in 1945 te achterhalen. Alle historische documentatie is echter spoorloos verdwenen, en in het web van leugens en bedrog waarin Bergman belandt, ontdekt hij dat liefde en verraad hand in hand gaan.

Ik viel meteen als een blok voor de cover, de rode bosjes hebben een mooie contrast op de voorkant, en het komt mysterieus over. Ik wist eerst niet zo goed wat ervan te verwachten maar dat werd mij op een zeer positieve manier al snel duidelijk.

In 2003 wordt er een gruwelijke manier de oud verzetsstrijder Carl Oscar Krogh vermoord, wie zit hier achter en waarom wordt een oudere man als hij nog vermoord? Dit is aan Tommy Bergmann en zijn team om uit te zoeken. Een aantal weken voor de moord zijn er in een bos in de buurt 3 skeletten gevonden welke uit de tweede wereld oorlog stammen. Hebben deze een verband met Carl Oscar Krogh? Tommy Bergmann staat voor een dilemma want de team vind deze oude zaak niet interessant genoeg om uit te zoeken.....totdat Carl Oscar Krogh vermoord wordt gevonden. Blijken deze lijken toch nog een heel verhaal te hebben die in verband met de moord op Krogh staan.

Ik wil niet teveel prijs geven daarvoor moet je het boek echt lezen!

Het is een goede mix van detective en historie, in het begin van het boek is het echt even doorbijten daar je overspoeld wordt door de vele informatie en personages, dat ik in het begin soms niet meer wist wie wie was en daardoor terug moest bladeren. Maar wanneer je eenmaal in het boek zit dan kun je het niet meer wegleggen ik moest weten wat er verder zou gebeuren. Je zal niet zeggen dat het een debuut is, zeer beeldend en vlot geschreven. Het switchen tussen heden en verleden is zeer vloeiend gedaan. Ik heb echt meegeleefd met een bepaalde personage in het verhaal, wat een verschrikkingen.