Recensie: De ontsnapping - Joel Rosenberg

Titel: De ontsnapping
Auteur: Joel Rosenberg
ISBN: 9789023994732
448 pagina's | Uitgeverij Mozaïek | november 2014
Joel Rosenberg:
Joel C. Rosenberg was onder andere adviseur van de Israelische premier Benjamin Netanyahu. In zijn thriller The Last Jihad - een New York Times bestseller - boren twee vliegtuigen zich in de Twin Towers. Het boek verscheen twee maanden voor 11 september 2001...

De oorlogsmachine van de nazis walst over Europa. Twee moedige mannen nemen de onmogelijke taak op zich om de wereld te waarschuwen. Jean-Luc Leclerc, hulppredikant in Le Chambon, Zuid-Frankrijk, ervaart aan den lijve hoe het net van de nazis zich begint te sluiten. In zijn eigen familie vallen de eerste slachtoffers van het oorlogsgeweld. Op een nacht staan er onbekenden bij hem op de stoep. Het zijn gevluchte Joden die om hulp vragen. De weken erna blijven er mensen komen. Jean-Luc wordt de leider van de vluchtelingenopvang, zijn dorpje een veilige haven voor duizenden ontheemden. Maar dan gaat het mis, dramatisch mis. Jean-Luc wordt gedeporteerd naar Auschwitz. Samen met Jacob Weisz, een Joodse verzetsman die in Auschwitz belandde na een sabotagepoging, besluit Jean-Luc alles op alles te zetten om te ontsnappen en het Westen te bereiken. Koste wat kost moeten de ogen van de geallieerden geopend worden voor de gruwelijke waarheid van wat zich in Polen afspeelt, voordat het fascisme heel Europa in zijn greep krijgt. Het lot van miljoenen mensen staat op het spel.

Op de cover de wachttoren van Auschwitz met prikkeldraad dat onderbroken is. In dit boek lezen we namelijk dat sommige gevangenen toch een uitweg wisten te vinden uit het kamp. De auteur heeft zich laten inspireren door een bezoek aan Auschwitz. Hij had gelezen over ontsnappingen uit het kamp, maar de gids vertelde hier tijdens de rondleiding niets over, dit leidde deels tot eigen fantasieën. Daarnaast is het geïnspireerd op het feit dat christenen de joden hielpen, soms met als argument dat joden het uitverkoren volk waren.

In dit boek leren we eerst de Franse dominee Jean-Luc Leclerc kennen. Hij helpt joden met onderduiken en komt uiteindelijk vanwege deze hulp in Auschwitz terecht. We stappen daarna over naar het leven van de jonge Joodse Jacob Weisz die via zijn oom in het verzet komt en bij een overval op een trein richting Auschwitz zelf in die betreffende trein terecht komt. Het is heel indringend beschreven, hoewel ik het leven en de relatieve vrijheid van Jacob in Auschwitz niet altijd even geloofwaardig vindt. Zeker afgezet tegen de beelden die ons altijd geschetst worden van dit vernietigingkamp. Verder raakt Jean-Luc Leclerc wat op de achtergrond na wel een uitgebreide introductie over zijn leven. Dit boek beschrijft een interessante, voor mij onbekende, invalshoek over de tweede wereldoorlog en kamp Auschwitz. De christelijke achtergrond van de auteur is op subtiele wijze verwezen in dit boek. Natuurlijk komt de motivatie van christenen om joden te helpen aan de orde, maar ook wordt met verbazing beschreven hoe de Duitse kampbewakers door de week bezig zijn met martelpraktijken, maar wel op zondag naar de kerk gaan. Er zullen lezers zijn die zich zullen storen aan deze christelijke invalshoek, maar voor mij is het een spannend aangrijpend boek, dat je niet makkelijk weg zult leggen.