Recensie: De prins & de lijfwacht - Kiera Cass

Titel: De prins & de lijfwacht
Auteur: Kiera Cass
Recensie: Marjo
ISBN: 9789000343669
160 pagina's | Uitgeverij Van Goor | maart 2015

Kiera Cass:
Kiera Cass is een Amerikaanse schrijfster van Young Adultboeken. Ze startte verschillende studies, waaronder geschiedenis, communicatie, theater en muziek, om vervolgens tot de conclusie te komen dat ze allen draaien om het vertellen van verhalen. In 2009 verscheen haar eerste boek The Siren door middel van self-publishing. In 2012 maakte ze haar officiële debuut met het eerste deel uit de Selection-trilogie.

In De selectie moest America Singer haar geheime liefde opgeven en haar thuis verlaten om een felle strijd aan te gaan voor een kroon die ze niet wil. Maar ook prins Maxon had een andere liefde voordat de Selectie begon. Het verhaal van De prins opent de week voor de Selectie begint en volgt Maxon tot aan de eerste dag van de competitie.
Aspen Leger, opgevoed in een van de laagste kastes, heeft nooit durven dromen dat hij ooit in het paleis zou wonen als lid van de koninklijke wacht. Nu is hij daar en komt hij zijn vroegere liefde America tegen die deelneemt aan de Selectie. Het verhaal van De lijfwacht geeft lezers een kijkje in het leven van Aspen binnen de paleismuren en de waarheid over de wereld van de koninklijke lijfwacht die America nooit zal weten.
Recensie door Marjo:
Fans van De selectie kunnen hun hart ophalen met dit vierde boekje in de reeks! Twee heerlijke verhalen, de eerste vanuit prins Maxon zijn perspectief, de tweede vanuit het perspectief van Aspen Leger. Het verhaal van Maxon begint vlak voordat de Selectie van start gaat. We krijgen hier dus een terugblik en krijgen de zenuwen van Maxon te zien, zijn gevoelens, twijfels en vooral de verhouding met zijn vader wordt nog duidelijker door dit verhaal.

De prins, zo wereldvreemd en al helemaal als het om meisjes gaat, moet zich ineens bezig houden met 35 meisjes. Allemaal verschillende karakters, dromen, wensen, eisen en kuurtjes. Terwijl hij zwaar onder druk staat van zijn dominante vader, de koning, en zijn eigen hormonen ook nog alle kanten op vliegen, moet hij niet alleen een liefde voor zichzelf, maar eentje voor het hele volk, een koningin, vinden.

Ook al vertelt dit verhaal niet heel veel nieuws, het blijft heerlijk om te lezen, lekker weg te dromen in deze wereld die zo totaal van de onze verschilt en tegelijk om mensen gaat met dezelfde dromen en gevoelens als wij.

In het tweede verhaal volgen we Aspen Leger, America’s eerste liefde, als hij tijdens de Selectie als lijfwacht op het paleis werkzaam is. Hij houdt nog steeds erg veel van America, en ik smelt helemaal bij het lezen van zijn gevoelens en gedachten, hoe hij haar wil beschermen, haar ‘zijn meisje’ in gedachten noemt. Wie is jouw favoriet, de Prins of de Lijfwacht? Ik ben er nog steeds niet uit, America heeft een luxeprobleem, zoveel is mij na het lezen van deze verhalen nog meer duidelijk.

Na de twee (veel te korte!!) verhalen, volgen er nog leuke extra’s achterin het boek. Een uitgebreid interview met de auteur van de Selectie, Kiera Cass, wat voor mij alleen maar bevestigd wat een ontzettend leuk, spontaan, gek en vooral slim mens dat is. Ook de stambomen zijn een goede aanvulling, vooral om te begrijpen hoe het kastestelsel is ingevoerd, behoorlijk heftig om te lezen (vooral als je zo in het verhaal zit als ik dat je bijna gelooft dat je je in Illea bevindt haha).

Voor de fans van De selectie is dit boekje een heerlijke aanvulling op je collectie, met veel extra weetjes en twee mooie verhalen die naar zo veel meer smaken. Mensen die de trilogie niet gelezen hebben, kunnen dit boek gerust laten liggen, dan is het niet te volgen volgens mij. Ik raad je dan met klem aan toch maar eerst eens met de Selectie zelf te beginnen. De verhalen zijn voor mijn gevoel veel te kort, ik had graag een heel boek over Maxon en een heel boek over de prins gelezen in plaats van twee verhalen, maar ik heb begrepen dat er weer een volgend boek op stapel staat bij Kiera Cass, dus we zullen niet veel te kort komen!