Recensie: Een gegeven leven - Hanneloes Pen

Auteur: Hanneloes Pen
Genre: Mens & Maatschappij
ISBN: 9789045027708
208 pagina's | Atlas Contact | april 2015

Hanneloes Pen:
Hanneloes Pen is al 25 jaar werkzaam als journalist bij Het Parool. In 2013 stuitte zij op het aangrijpende verhaal van Marion Swaab en de familie Pel. Een gegeven leven is haar debuut.

In 1944 wordt de Joodse Marion Swaab, ondergedoken bij de Zaanse familie Pel, door de buurman verraden. Moeder Geertje weet voor Marion nog net op tijd een veilig onderkomen te vinden en geeft zichzelf aan bij de Sicherheitsdienst. Geertje wordt via Kamp Vught gedeporteerd naar concentratiekamp Ravensbrück en komt daar om het leven. Marion overleeft de oorlog, maar de impact van dit offer op haar verdere leven is verwoestend. Ook haar ouders overleven de oorlog en het gezin wordt herenigd. Dag in dag uit herinneren de ouders Marion aan het offer dat voor haar gebracht is. Marions leven is getekend door gevoelens van schuld.

Recensie door Nynke:
Op de voorkant een prachtige ontspannen foto van een peuter die net leert lopen en een oudere vrouw die vol trots toekijkt. Dit is ook werkelijkheid, maar hier gaat wel een heel verhaal achter schuil. De peuter is de Joodse Marion, of Mappie, die bij de oudere vrouw Geertje ondergedoken zit tijdens de Tweede Wereldoorlog. Vanuit haar geloofsovertuiging verleent Geertje onderdak aan Marion en ontplooit ze verdere ondergrondse activiteiten. In dit boek herken je duidelijk de hand van de journalist. Het is een gedegen verslaglegging van de gebeurtenissen voor de oorlog, tijdens en na de oorlog. Ik mis de gevoelens van de hoofdpersonen. Er wordt wel geschreven dat ze het zwaar hebben, maar dit gebeurt toch met een zekere distantie zoals een verslaggever gewend is. Het verhaal is verder heel compleet. Het is een uitgebalanceerd verhaal vanuit meerdere kanten beschreven. Wel vraag ik me af of de auteur niet teveel wilde. Soms raak ik de draad kwijt bij alle personen die beschreven worden; Geertje, haar kinderen, de ouders van Marion en in een latere fase Marion zelf. De titel is mooi gekozen en de betekenis hiervan had ik nog wel wat verder uitgewerkt willen zien. Marion heeft haar verder leven gehoord dat andere mensen zich voor haar hebben opgeofferd, dus dat zij daar dankbaar voor moest zijn en een goed leven moest lijden. Ze heeft Een gegeven leven. Een heel interessant thema dat in oorlogsboeken niet vaak wordt aangestipt. Juist daarom had ik hier wel meer over willen lezen. Doordat ik nu het inlevingsgevoel wat gemist heb, scoort dit boek toch wat lager. Dit doet echter niets af aan het indrukwekkende verhaal dat verder goed is weer gegeven.