Recensie: Gebruik je fantasie! - Nicola O'Bryne

Titel: Gebruik je fantasie!
Auteur: Nicola O'Bryne
Recensie: Mascha
Genre: Jeugd (Prentenboek)
32 pagina's | Gottmer Uitgevers Groep | februari 2015

Nicola O'Bryne:
Eerder verscheen van Nicola O'Byrne het prentenboek Pas op! Dit boek bijt!, dat werd gekozen voor de Prentenboek TopTien: de 10 mooiste prentenboeken van 2015. Net als dat bijzondere prentenboek heeft ook dit boek een indrukwekkende uitklapper en een uitnodigend gat in het achterplat.

Wolf en Konijn verzinnen samen een verhaal. Maar of dat goed gaat...
Pas op met wat je verzint! Konijn verveelt zich. Wolf weet wel een goede oplossing. 'Zullen we samen een verhaal verzinnen?' stelt hij voor. Wolf werkt in een bibliotheek en weet alles over verhalen. Konijn vindt het een fantastisch idee, dus laat Wolf hem zien hoe hij zijn fantasie moet gebruiken om een spannend verhaal te maken. Konijn is razend benieuwd naar wat er gaat gebeuren, maar al gauw wordt duidelijk dat het einde dat Wolf heeft bedacht niet goed uitpakt voor Konijn. Gelukkig weet Konijn inmiddels ook hoe hij zijn fantasie moet gebruiken!

Recensie door Mascha:
Fantasie-lovers opgelet! Hier is nu een boek om je kind te helpen spelen en zijn of haar fantasie volop te gebruiken! Niet alle kinderen vinden het makkelijk om te spelen of hun fantasie te gebruiken. Dan kan het erg handig zijn, als daar een boek over is geschreven, die daarvoor gemaakt lijkt te zijn. Nu is eigenlijk elk voorleesboek en elk speelgoed wel gemaakt om te spelen en spel leidt tot fantasie, maar soms is het nog leuker, als het tot een onderwerp wordt gemaakt. Het is duidelijk dat de schrijfster c.q. illustratrice fantasie belangrijk vindt en er moeite voor wil doen dit onder de aandacht te brengen.

De tekeningen zijn mooi en vooral het konijn heeft een erg lieve uitstraling. Op de cover staan kleurige creatieve letters die de nieuwsgierigheid wekken, ook bij mij als lezer. Ook is het erg leuk dat de vraag op de ene bladzijde wordt gesteld en dat je dan de bladzijde moet omslaan om achter het antwoord te komen. Wat je ook veel ziet in kinderboeken van deze tijd, dat er gespeeld wordt met de verschillende lettertypen. Dat geeft een heel speels en fantasierijk effect.

Een beetje verbaasd was ik als lezer wel dat Nicola het hele boek had gebaseerd op een oud sprookje, namelijk van Roodkapje. Natuurlijk ben ik gek op sprookjes, die veel en vaak verteld kunnen worden, maar een originele invalshoek vond ik het dan weer niet. Dat had naar mijn mening wel iets origineler, authentieker kunnen zijn, zeker als je "Fantasie" als een belangrijk onderwerp promoot.

Boeken die kinderen uitdagen tot fantasie en fantasiespel bevatten een bepaalde mate van vrijheid. Die vrijheid zie ik in dit boek niet terug. Wel is het erg origineel dat het konijn met fantasie zijn eigen probleem kan oplossen. Dat is echt een hele mooie boodschap die je kinderen mee kunt geven. Ook heeft de uitgever aan het eind van het boek een grote verrassing verstopt, die kinderen zal uitdagen om open te vouwen.

Een voorbeeld van een mooie levensles die Nicola schetst is het raampje, waardoor je van twee kanten kunt kijken en dus ook verschillende kanten je problemen kunt bekijken. Een soort visueel voorbeeld van "omdenken" dat momenteel nogal eens in menig cursus voorkomt.

Al met al een heel gezellig voorleesboek die naar mijn mening wel een wolf bevat en een onschuldig konijntje, maar toch niet echt eng is.