Recensie: Zeg nee tegen suiker - Kurt Mosetter

Auteur: Dr. Med. Kurt Mosetter
Co-auteurs: Thorsten Probost|Dr. Wolfgang A. Simon|Anna Cavalius
Genre: Kookboeken
ISBN: 9789044740745
192 pagina's | Centrale Uitgeverij Deltas | februari 2015

Dr. Med. Kurt Mosetter:
studeerde geneeskunde en specialiseerde zich in het neuromusculaire systeem. Hij houdt zich medisch gezien vooral bezig met pijn, neurologische/neurodegeneratieve ziektes, vertraging in de ontwikkeling en voedingsgeneeskunde.

Thorsten Probost:
werd in 2008 door restaurant- en hotelgids GaultMillau uitgeroepen tot kok van het jaar. Hij creëerde en testte de innovatieve recepten voor dit boek. De chef ontwikkelt zijn gerechten zo veel mogelijk met regionale en biologische producten. Hij heeft een voorkeur voor een puristisch-creatieve keuken.

Dr. Wolfgang A. Simon:
studeerde biochemie en chemie. Hij deed vele jaren biochemisch onderzoek. Zijn werk over oxidatieve stress, regulatorische enzymen in de stofwisseling en onderzoeken naar antidiabetische therapieën waren uiteindelijk de basis voor zijn werkzaamheden met het metaboolsyndroom waarin alle ontsporingen van de stofwisseling uitmonden.

Anna Cavelius:
werkte na haar studie filosofie voor een Amerikaanse tijdschriftenuitgever. Ze is al twintig jaar freelance-auteur van lifestyle-, culinaire- en gezondheidsthema's. Zij publiceerde verschillende succesvolle medische gidsen.

Informatie over het boek:
Snoepjes, chocolade, mueslirepen, brood, pasta of fastfood... voor de meeste mensen hoort suiker bij het dagelijks leven. Als het lichaam echter voortdurend te veel suiker te verwerken krijgt, heeft dat niet alleen een onophoudelijk hongergevoel tot gevolg - er ontstaan heuse verslavingsachtige veranderingen in de hersenstofwisseling. Het overmatige verlangen naar suiker kan risico's voor de gezondheid met zich meebrengen. Dan gaat het niet alleen om overgewicht, cariës en diabetes, maar ook om ziektes zoals ADHD, alzheimer en kanker.

Wie gewone huishoudsuiker verbant van tafel en bord, hoeft helemaal niets te missen. Tenslotte zijn er gezonde suikersoorten die de stofwisseling niet beïnvloeden en toch de zin in zoetigheid stillen. Door een voedingswijze die goed is voor de stofwisseling lukt het om een duurzame verandering door te voeren. Daarbij compenseert u langzaam maar zeker ook een over- of onderaanbod van bepaalde voedingsstoffen. Hiervan profiteert vooral de stofwisseling en uw gewicht neemt ook nog eens af. De recepten in dit boek laten u zien hoe u met gezonde suikers de heerlijkste lekkernijen kunt bereiden - van zelfgebakken brood en bijzondere mueslimengsels via hartige gerechten en klassieke meelgerechten tot jams, taarten en desserts.

Recensie door Marjon:
Het boek begint direct uit te leggen dat suiker (waaronder ook de enkelvoudige koolhydraten vallen) verslavend is en waarom. In de hoofdstukken daarna wordt dit nog eens apart uitgelegd. De uitleg is goed en duidelijk maar hier en daar wel wat technisch. Er wordt veel gebruik gemaakt van 'moeilijke' en medische termen waardoor het voor een leek waarschijnlijk af en toe onprettig leest. Ook de hoofdstukken over vitaminen, mineralen en sporenelementen bevatten veel lastige termen. Er wordt uitgelegd hoe je van je verslaving kan afkomen en er worden suggesties gedaan over wat je in plaats van suiker kan gebruiken (en dan hebben ze het natuurlijk niet over de gangbare en zeer ongezonde zoetstoffen zoals aspartaam), maar dat zijn wel vervangers die je niet even gewoon bij de supermarkt haalt.

Het boek sluit af met recepten en een verklarende woordenlijst. Van de recepten is een apart register.

Voor iedereen die zich al veel in voeding heeft verdiept of zoals ik gestudeerd heeft in die richting is het absoluut een interessant boek. Veel nieuws vertelt het niet; er zijn tenslotte al genoeg boeken over dit onderwerp verschenen. Maar voor iemand zonder die achtergrond is het waarschijnlijk minder toegankelijk - op de recepten na dan.