Recensies: De baai van de flamingo's - Sofia Caspari

Auteur: Sofia Caspari
Recensie: Marjon, Marion
ISBN: 9789032514815
512 pagina's | Uitgeverij De Fontein | februari 2015

Sofia Caspari:
Sofia Caspari heeft in Europa en Argentinië gewoond, voor ze uiteindelijk met haar man en kinderen in Duitsland terechtkwam. In het land van de koraalboom is haar eerste roman.

Argentinië, 1876. De jonge weduwe Annelie hoopte met haar dochter Mina een nieuw leven op te bouwen, maar haar tweede echtgenoot is een bruut die haar mishandelt en kleineert. Als ook Mina het slachtoffer dreigt te worden van hun nieuwe ‘familie’, vinden de twee vrouwen de moed om hun leven in eigen hand te nemen. Ze vertrekken naar Buenos Aires, maar dat blijkt niet de veilige haven die zij zich hadden voorgesteld als hun paden zich kruisen met die van een op wraak beluste jonge vrouw…

Dit boek volgt op Het land van de Koraalboom en alle oude bekenden uit dat boek komen hierin terug. Daarnaast ook een aantal nieuwe personen. Het boek begint vanuit het niets bij de nieuwe personen en valt middenin een heftig verhaal. Omdat je de achtergrond nog niet kent, kom je er al direct niet lekker in. Er gebeurt teveel in korte tijd, drama na drama. Pas als de eerste bekende er weer in voorkomt krijg je grip op het verhaal. Maar het blijft erg veel drama's bevatten. Ook komen er zoveel namen in voor en moet je je hoofd erbij houden om de onderlinge relaties te blijven begrijpen. Ik heb begrepen dat er nog een derde deel komt, maar ik weet niet zeker of ik dat - gezien de overdaad van drama's - ga lezen.

Is er dan niets positiefs te melden? Jawel, er zijn weer prachtige sfeerbeschrijvingen (al is dat minder aanwezig dan in het eerste boek) en er is romantiek. Het is heel leuk om het verhaal verder te lezen van Anna, Victoria en Eduard en hun kinderen. Verder is het verhaal geen moment saai, het is vaak spannend en je blijft maar lezen.

Marion:
De baai van de flamingo’s is het tweede boek van deze auteur dat zich in Argentinië rond de 19e eeuw afspeelt. In dit boek kom je personages tegen uit het eerste verhaal Het land van de Koraalboom, maar beide boeken zijn ook goed afzonderlijk van elkaar te lezen.

Het boek begint met het verhaal over Annelie en haar dochter Mina. Zij wonen aan het begin bij de tweede echtgenoot van Annelie, waarvoor zij naar het nieuwe land zijn verhuisd om een nieuw leven op te bouwen. Helaas blijkt vlak nadat het huwelijk is gesloten dat haar echtgenoot toch anders is dan zij dacht. Hij kleineert en mishandelt haar en even later lijkt ook Mina hier steeds meer van mee te krijgen. Mina wil al langer vertrekken en probeert stiekem wat geld te sparen, zodat zij kan vluchten met haar moeder. Als haar moeder eindelijk ook de moed bij elkaar heeft geraapt om te vertrekken, weet ze dat dit niet zonder slag of stoot zal gaan. Vlak voor hun vertrek doet ze iets wat haar en Mina ook op hun vlucht en in hun nieuwe leven zal blijven achtervolgen.

Wanneer zij proberen een nieuwe bestaan op te bouwen, maken zij een schuld bij iemand met verkeerde bedoelingen. Om uit deze uitzichtloze situatie te ontvluchten, ziet Annelie maar één oplossing, waar Mina met pijn in haar hart probeert  in mee te gaan. Op zoek naar de juiste man, die voor de jonge Mina zou kunnen vallen en hun kan bevrijden uit deze situatie.  Ondanks alles blijft Mina altijd denken aan Frank, haar jeugdliefde voor eens en altijd, waardoor het hele plan niet vlekkeloos verloopt, ook mede omdat Annelie door haar standvastigheid de andere mogelijkheid niet ziet.

Tussen het ‘’hoofdverhaal’’ van Annelie en Mina, lopen meerdere verhaallijnen. Zo lees je tussendoor ook het verhaal van Frank, de grote liefde van Mina. Maar ook verhalen over personages uit het vorige boek, zoals Victoria en Pedro en hun kinderen.  Waarvan hun dochter weer bevriend is met de dochter van Anna en Julius. Ook deze dochters hebben hun eigen verhaal in het boek. Alles lijkt in het boek weer samen te vloeien door de verschillende Estencia’s die ook ieder hun eigen verhaal vertellen over wat er hier zich afspeelt. Een grote lijn in het boek vertelt onder andere over de Indianen die worden verdreven van hun grond en waar zelfs jachten op worden georganiseerd. Het is duidelijk  dat er grote verschillen zijn in het land. De rijken worden steeds rijker (vaak op een oneerlijke manier) en de armen worden steeds armer of kunnen letterlijk niet overleven in de huidige omstandigheden.

Alle verschillende soorten verhaallijnen lijken soms verwarrend, maar als je eenmaal goed in het verhaal zit, houdt het je juist scherp tijdens het lezen. Het is een boek dat je niet zomaar even tussendoor leest, maar als je eenmaal begonnen bent wil je het boek ook alleen nog maar met de volle concentratie lezen. Je raakt steeds meer gefascineerd door alle personages, die vaak onderling ook weer een nauwe band met elkaar hebben. Doordat je tussen alle verhaallijnen door steeds meer te weten komt over de verschillende families en alle mensen die op de Estencia’s leven of werken, ga je steeds meer met hen meevoelen en wil je steeds meer over hen te weten komen.

Ik kijk zeker uit naar het 3e deel Het lied van de waterval welke in het najaar van 2015 zal verschijnen.