Recensies: In het land van de koraalboom - Sofia Caspari

Auteur: Sofia Caspari
Recensie: Marjon, Marion
ISBN: 9789032514792
560 pagina's | Uitgeverij De Fontein | september 2014

Sofia Caspari:
Sofia Caspari heeft in Europa en Argentinië gewoond, voor ze uiteindelijk met haar man en kinderen in Duitsland terechtkwam. In het land van de koraalboom is haar eerste roman.

Het is de zomer van 1863 en twee jonge vrouwen, Anna Weinbrenner en Victoria Santos, ontmoeten elkaar op het schip dat hen naar het verre Argentinië zal brengen. Ze volgen in het spoor van hun echtgenoten, die eerder al de oversteek hebben gewaagd op zoek naar een betere toekomst. Victoria's nieuwe schoonfamilie bezit een groot landgoed in het noorden van het land, en ze kan niet wachten om daar het leven van een rijke dame te leiden. Anna's familie heeft elk dubbeltje drie keer om moeten draaien om haar overtocht te betalen. Als ze in Buenos Aires aankomen wordt echter al snel duidelijk dat hun toekomst er anders uit zal zien dan ze gedacht hadden. Victoria's droombeelden van een gelukkig familieleven spatten al snel uiteen, en Anna wacht een schokkend bericht bij aankomst...

Door omstandigheden deed ik een week over dit boek in plaats van een paar dagen. En daar wordt een boek altijd minder goed van, gevoelsmatig, omdat je er steeds weer 'uit' bent. Maar dat had ik met dit boek niet. Het bleef in mijn hoofd zitten en als ik wist dat ik later even zou kunnen lezen kon ik ook niet meer wachten er in verder te gaan. Wat een bijzonder mooi boek. Het leven van de families uit Duitsland (maar ook andere landen), alsmede het lot van de oorspronkelijke inwoners, de indianen komen aan bod. Van mij had dat wel iets meer uitgediept mogen worden, maar de sfeerbeschrijvingen maken veel goed. Ook het verhaal zelf van de hoofdpersonen, realistisch, tikje romantisch en ook erg spannend. Omdat de schrijfster van oorsprong Duitse is, net als Sarah Lark, vroeg ik me af of dit niet een dezelfde schrijfster is: dezelfde stijl, hetzelfde genre. Maar waarom zou een auteur daarvoor kiezen? In ieder geval is het een aanrader voor de liefhebbers van de boeken van Sarah Lark.  Het boek krijgt van mij een dikke 5 sterren.

Marion:
Een dik boek met een stevige hardcover en een prachtige tekening op de losse papieren omslag die je gelijk laat wegdromen, met het idee dat dit één van de hoofdpersonen is die in "de nieuwe wereld" staat.

Het begint met de overtocht op een boot richting de nieuwe wereld. Bijna iedereen op het schip heeft verwachtingen van zijn bestemming, Argentinië. De meeste hebben de hoop om hun bedrijven daar uit te breiden, te genieten van het nieuwe beloofde land, waar alles goed is en in overvloed en waar ook de arme mensen, hopen op een nieuw en goed bestaan.

Anna is één van de passagiers, haar familie en haar man is haar al voorgegaan, maar zij kon pas later vertrekken zodra er weer geld gespaard was voor ook haar overtocht en daarbij de hoop dat haar familie mogelijk in die periode al wat heeft kunnen opbouwen op een stukje grond. Anna verblijft tijdens de reis op het onderdek, waar het bijna onmenselijk is om te leven, vaak gaat ze met gevaar voor eigen leven naar het bovendek, zo ook op een moment dat er storm in aantocht is. Dit moment heeft een grote invloed op de rest van het verhaal. Rond dit moment ontmoet zij ook Julius, een echte heer en Victoria, ook een dame van de hogere klasse en die niet als Anna haar man achterna reist. Na aankomst lijkt het door het lot te zijn bepaald dat deze drie vreemden, Julius, Anna en Victoria elkaar telkens weer tegenkomen.

Anna staat bij aankomst vervelend nieuws te wachten, maar toch blijft ze vechten voor een betere toekomst. Ook blijken haar broers het criminele pad te hebben gekozen, maar toch blijft de band tussen broer en zus altijd bestaan. Victoria komt in beeld wanneer Anna plotseling onaangekondigd bij haar op de stoep staat, eerder dood dan levend. Victoria probeert er alleen aan te denken dat Anna voor haar is gekomen en daarom speciaal de zware tocht onder bizarre omstandigheden heeft gemaakt. Dit allemaal terwijl ze de schijn ophoudt van haar gelukzalige huwelijk met Humberto. Heel de familie blijkt geheimen te hebben, want waarom is de moeder van Humberto zo fel tegen haar schoondochter en lijkt zijn vader Don Ricardo meer dan een goede band met één van de opzichters Pedro te hebben.

Tijdens het verblijf, wanneer Anna probeert aan te sterken en herinneringen ophaalt aan de bootreis en de verwachtingen van de nieuwe wereld samen met Victoria, komt ook Julius weer in beeld. Hij blijkt een zakenpartner van Don Ricardo te zijn en probeert meer dan alleen vriendschappelijk contact met Anna te krijgen.  Maar Anna schaamt zich voor haar armzalige achtergrond, al lijkt Julius zich daarvan niets aan te trekken.

Halverwege in het verhaal, wanneer alles duidelijk begint te worden wie bij wie hoort en wat de achtergronden zijn van de hoofdpersonen, komt er een zekere spanning in het boek.
Haar broers die in de criminele wereld zitten, lijken de verkeerde kant op te gaan. In ieder geval één van hen lijkt de verkeerde kant te kiezen en zal door macht en hebzucht zelfs zijn familie kunnen verraden. Dit gebeurt allemaal ongeveer op hetzelfde moment dat de rollen lijken om te keren. Anna lijkt steeds meer haar draai te vinden in het nieuwe land en krabbelt langzaam omhoog uit het dal en probeert haar dromen te verwezenlijken. Terwijl tegelijkertijd Victoria samen met haar twee kinderen probeert te ontsnappen aan het luxe en vooraf bepaalde leven. Ze probeert te overleven op haar vlucht naar de vrijheid.

Het is een heel bijzonder verhaal over banden die ontstaan tussen mensen, die in het eerste opzicht nooit iets met elkaar te maken zouden hebben, maar door omstandigheden komen ze elkaar steeds weer tegen. In het verhaal maak je van alles mee. Liefde,verdriet, jaloezie en dromen, alles komt ter sprake.
Doordat alles zo gedetailleerd is verteld, voelt het bijna alsof je de dingen zelf beleefd tijdens het lezen. Zowel alles wat de hoofdpersonen meemaken, als de omgeving die beschreven wordt.

Een mooi verhaal en ik ben zeker benieuwd naar het volgende deel; De baai van de Flamingo’s.