Recensie: Xandra Sc.
Genre: Kookboeken, Gezondheid
ISBN: 9789000336616
192 pagina's | Uitgeverij Unieboek|Het Spectrum | 2014

Carola van Bemmelen:
Carola van Bemmelen begon in 2012 met een online Sugarchallenge en had binnen no time veel volgers en fans. Zij is voeding- en lifestylecoach en Trainer Hormoonfactor.

Informatie over het boek:
100% suikervrij basiskookboek is hét praktische antwoord op de vraag van de vele duizenden Sugarchallengedeelnemers naar eenvoudige, suikervrije recepten. Het bereiken en behouden van een gezonde bloedsuikerspiegel staat centraal. Het boek bevat meer dan 80 heerlijke, eenvoudige en betaalbare recepten, gemaakt met ingrediënten uit de supermarkt. De recepten zijn geschikt voor het hele gezin en zijn zowel tijdens als na de Sugarchallenge te gebruiken, maar ook los van de Sugarchallenge.

Recensie door Xandra Sc:
Ik heb eerst het boek 100% suikervrij in 30 dagen (sugarchallenge) van dezelfde schrijfster gelezen. Ook dit boek heeft een kleurrijke kaft waardoor het goed opvalt tussen andere boeken. Binnenin wordt weer met 1 hoofdkleur gewerkt wat het boek een speels uiterlijk geeft. Ook wordt er afgewisseld tussen vetgedrukt, hoofdletters en gewone letters. Dit heb ik niet als storend ervaren. Het geeft door het gehele boek een duidelijke structuur. De plaatjes worden afgewisseld tussen foto’s en tekeningen. Dit alles in een retrosfeer. Het boek begint met een leuke frase; ”Dit boek is voor mijn oma en voor alle oma’s. Vroeg of laat ontdekken we allemaal wat jullie allang weten.” Dit zet een goede toon voor dit boek. Vroeger werd er anders gekookt, meer gebruik gemaakt van de seizoenen en minder toevoegingen aan het eten. Ook minder kant en klaar, daar gaat het in dit kookboek om.
Dit boek sluit aan op het eerder aangegeven boek 100% suikervrij in 30 dagen (sugarchallenge), dit boek begint ook met een heldere uitleg. Wat een beknopte versie is van het andere boek. De uitleg is verkelderend en legt de schuld vooral niet bij de lezer maar bij de maatschappij. Dit kan een risico geven omdat het de lezer het beeld geeft, ik kan er niets aan doen. Dat is mijn gevoel erbij. Het eerste boek geeft wat meer verdieping. Maar in dit kookboek is de uitleg voldoende om een basis te geven. Als je dan meer op de inhoud wilt ingaan kan je het andere boek ter aanvulling erbij pakken. Je krijgt voldoende achtergrond om te begrijpen dat het beter is om je suikerconsumptie te stoppen en/of te verminderen.
In dit boek wordt schematisch weergegeven wat je in huis moet hebben om snel iets gezonds te maken. Er staan leuke, goed te maken recepten in. Redelijk wat variatie van zoet en hartig. Bij de recepten staat niet bij allemaal duidelijk aangegeven voor hoeveel personen het is bedoeld. Bij sommige ingrediënten/producten staat het weer wel. Als je beginnend thuiskok bent kan dit verwarring opleveren. Wat volgens mij wel de doelgroep van dit boek is. Van kant en klaar naar zelfgemaakt en zo min mogelijk pakjes en zakjes. Er staat wel een duidelijke uitleg in over hoe je bord er per maaltijd uit moet zien. De hoeveelheid eiwitten, vetten en koolhydraten.
Conclusie: Al met al een leuk kookboek met heldere uitleg waarom je beter zo kunt gaan eten. Als je al wat meer gewend bent om gezond te koken na het eerste boek. Voor mij is het niet echt een boek wat ik er dan ook nog bij zou kopen. Het boek 100% suikervrij in 30 dagen (sugarchallenge) geeft mij voldoende handvatten en ideeën om daar zelf mee aan de slag te kunnen. Als je echter net je levensstijl hebt omgegooid en nog extra inspiratie nodig hebt een prima kookboek. Jammer dat de hoeveelheden per persoon niet altijd (voor mij althans) helder waren.